Det kan dog være mere belejligt at bestille begravelsen på bedemandens hjemmeside, da vi stadig er i en tid, hvor nærkontakt med fremmed ikke føles helt trygt grundet Corona. Herunder kan du derfor læse mere om forløbet, når en begravelse eller bisættelse bestilles online samt blive klogere på, hvad de førnævnte forskelle består i.
Onlinebestilling af begravelse
Der er, som sagt, forskel på processen, hvis en begravelse eller bisættelse bestilles online, kontra når du møder op i selve bedemandsforretningen. Er du mest tryg ved at bestille begravelsen online, er det helt sikkert også en rigtig god mulighed for at få arrangeret en mindehøjtidelighed, der er helt i overensstemmelse med dine ønsker. Ved bestilling af en online begravelse, vil du komme til at udføre nogle af de opgaver, som bedemanden normalt ville tage sig af, på egen hånd.
Du bestiller en begravelse eller bisættelse på bedemandens hjemmeside. Der er højst sandsynligt allerede lavet færdige pakker til dig, så du ikke skal tage stilling til alt for meget selv. Når du har valgt den ønskede pakke, skal du herefter udfylde nogle få oplysninger om afdøde og dig selv. Det kan blandt andet være vigtigt, at bedemanden kender dit telefonnummer, så de kan ringe dig op og aftale nogle af detaljerne om begravelsen nærmere. Når du har betalt for begravelsen, vil det dog stadig være muligt at ændre i bestillingen senere hen. For eksempel hvis du finder ud af, at du ønsker nogle af de mulige tilkøb. Det er ikke mere komplekst end dette, og hvis du har brug for hjælp til det, kan du altid ringe den valgte bedemand op.
Forskellen på at bestille online og i selve forretningen
Først og fremmest påtager du dig, når du bestiller online, flere opgave, end hvis du vælger direkte at kontakte en lokal bedemand. Der kan til gengæld være penge at spare, når du bestiller begravelsen eller bisættelsen online. Når du kontakter bedemanden direkte, vil du oftest også have personlige møder med ham eller hende. Hvis du vælger at bestille online vil denne kontakt i stedet foregå telefonisk eller via onlinemøder.
Når du bestiller online, skal oftest også selv sørge for at bestille kiste og urne, samt det eventuelle tilbehør og de blomster, du ønsker. Dette kan du dog gøre på bedemandens hjemmeside. Derudover skal du huske at udfylde dødsanmeldelsen, enten på borger.dk eller ved henvendelse til præsten/kirkekontoret i afdødes bopælssogn. Du skal derudover også bestille præst og kirkegård/krematorie og eventuel gravsten. Bedemanden, som du bestiller hos, vil dog hjælpe dig under hele processen, så du ikke glemmer noget af det - og hertil også stå til rådighed, hvis du har spørgsmål.