Dette indhold er sponsoreret.
Faktisk er det allerede nutidens telekommunikation, idet virksomheder og medarbejdere over hele verden allerede sparer millioner af euro på opkaldsafgifter ved at bruge cloudtelefoni, men i vores tiltagende digitaliserede samfund bliver det kun endnu mere almindeligt fremover.
Og som med praktisk taget alt andet i vores digitale samfund er der tale om en international bevægelse. Nemmest illustreret af den slovakiske virksomhed CloudTalk, der som bare en af utallige mere eller mindre nystartede virksomheder inden for telekommunikation, lige har modtaget en investering fra nederlandske og tyske investorer på over 44 millioner kroner til udvikling af sine cloudløsninger.
Cloudtelefoni for begyndere
En cloudtelefon giver dig kort fortalt mulighed for at foretage telefonopkald via internettet frem for via de gamle telefonledninger. Det har selvfølgelig været muligt at foretage videoopkald via internettet i årevis, men cloudtelefonien går alligevel skridtet videre ved at gå helt uden om de traditionelle netværk.
I stedet deles den talendes stemme op i små digitale pakker, der sendes som data over internettet via en cloudbaseret såkaldt Private Branch Exchange (PBX), inden de pakkes ud, så modtageren kan høre, hvad der bliver sagt.
Som så mange andre digitale brancher har cloudtelefonien fået et gevaldigt boost af Covid-19-pandemien og den markante stigning i virksomheders behov for at kunne kommunikere med deres medarbejdere på afstand, men teknologien er på ingen måde kun til virksomhedsbrug.
Vi bruger også cloudteknologi til opbevaring af vores private data. Vores smartphones gemmer eksempelvis billeder, videoer og kontaktoplysninger i skyen, så vi ikke behøver at sikkerhedskopiere vores telefoner manuelt. Udover at spare os for både tid og arbejde, giver det os også mulighed for at finde vores data igen, når vi skifter mellem enheder.
Inden for online gaming kan spillerne spille spil direkte på fjernservere som Google Stadia i stedet for at have dem på deres egen konsol, og på online casinoer bruges cloudteknologien til at køre indsatssystemerne i populære spil som roulette og poker.
Der sker altså en bred vandring i retningen af cloudteknologi, men erhvervslivet vil nok stadig være i førertrøjen. Mange virksomheder er efterhånden helt og aldeles afhængige af, at teknologien kan automatisere arbejdsgange og levere krystalklare telefonopkald i løbet af arbejdsdagen.
Cloudteknologien leverer bl.a.:
- Kunstig intelligens til kundeservice og analyser af kundetilfredshed.
- Internationale videoopkald i topkvalitet, så brugerne føler, at de er fysisk til stede sammen med den, de taler med.
- Samarbejdsværktøjer som fildeling og projektoprettelse under opkald.
- Samlede løsninger, der forener videoopkald, telefonsvarere, chat og e-mail på ét og samme sted.
Effektivitet, troværdighed og tilgængelighed er i dag en hjørnesten i enhver succesfuld virksomhed, og det kan cloudbranchen være med til at levere.
Hvem leverer cloudtelefonien?
Det tidligere nævnte CloudTalk er p.t. en af de virksomheder, der har mest medvind i branchen. De har arbejdet med cloudteknologi i en del år efterhånden, og med investeringer på 10 mio. kr. fra Presto Ventures i 2019 og yderligere 44 mio. kr. fra Nederlandene og Tyskland for nylig er de på vej mod en fordobling af deres størrelse og en markant position på markedet for cloudløsninger med kunstig intelligens til callcentre.
Klassisk telekommunikation er bare ikke længere nok i vores digitaliserede verden, og med covid-19-pandemiens indtog, har cloudløsninger vist sig mere eller mindre uundværlige.
Teknologien giver de ansatte på callcentrene det fulde overblik over deres klienter, så de sparer værdifuld opkaldstid, og virksomheden betaler kun for den del, de bruger (i stedet for et fast beløb). Samlet set sparer både medarbejdere og virksomhed både masser af tid og masser af penge. Softwaren håndterer problemfrit callcentre med op til 3.000 medarbejdere.
CloudTalk er selvfølgelig ikke de eneste på markedet. Andre virksomheder som Ringcentral og Ooma er specialiseret i lignende cloudtjenester, der giver virksomheder adgang til beskeder, telefonopkald og videokonferencer gennem Unified Communications as a Service (UCaaS).
Fælles for de fleste af cloudløsningerne er, at de er tiltænkt små og mellemstore virksomheder, der er på vej frem og ønsker at spare penge undervejs.
Cloudteknologiens næste skridt
Cloudteknologien er i rivende udvikling både teknologisk og udbredelsesmæssigt, og der er ingen tegn på, at det på nogen måde skulle ændre sig i den nærmeste fremtid.
Og der er ingen tvivl om, at cloudtelefonien er en af de bærende kræfter i den udvikling. Efterhånden som 5G-teknologien vinder større og større udbredelse over hele verden, vil cloudtelefonien endda blive endnu mere sofistikeret, når den integreres med det efterhånden allestedsnærværende Internet og Things (IoT).
Hastigheden på 5G forventes at være op til 100x hurtigere end på 4G. Vi kan derfor glemme alt om lagging og opkald i dårlig kvalitet, der ellers har været en sikker kilde til irritation i vores hidtidige fjernarbejde. Medarbejdernes fysiske lokalitet vil ganske enkelt ikke længere have betydning. Det vil være lige som at mødes personligt bare igennem diverse enheder.
Og så er der selvfølgelig det lidt længere perspektiv, hvor medarbejderne ikke engang behøver at være til stede i opkaldet. Efterhånden som kunstig intelligens vinder frem og integreres i cloudsystemerne, vil de automatiserede chatbots komme til at ligne mennesker mere og mere og få Siri og Alexa til at virke håbløst gammeldags.
Den slags automatisering har selvfølgelig også sine ulemper. Softwaren kommer eksempelvis til at skubbe virkelige mennesker ud fra arbejdspladserne, og virksomhederne er derfor nødt til at foretage sig seriøse overvejelser, inden de kaster sig ud i integrationen af de teknologiske landvindinger.
Det er dog svært at stå i vejen for fremskridtet, og på sigt er der ingen tvivl om, at cloudtelefonien vil vinde større eller mindre indpas overalt.