Et regnskabsprogram foretager opgaver, såsom bogføring og regnskab, således at I ikke skal bekymre jer om at få afsat tid til dette. Helt overordnet er et regnskabsprogram et computerprogram der optegner og behandler transaktioner i forbindelse med regnskaber såsom debet og kredit, løn og kontooversigt. Der findes flere forskellige regnskabsprogrammer, og som mindre virksomhed kan det være svært at vælge. Teknologien omkring bogholderi og regnskab er i hastig udvikling, og mulighederne for at spare tid og penge på bogholderiet er mange.
En digital samarbejdspartner
Med valget af et regnskabsprogram til din virksomhed, får I en digital samarbejdspartner, som håndterer de komplicerede arbejdsopgaver, der omhandler bogføring og regnskabsregler helt af sig selv. På den måde kan I få mere tid og overskud til andre anliggender i din virksomhed. Regnskabsprogrammer er udviklet til iværksættere og enkeltmandsvirksomheder, der ikke ønsker at regnskaber skal være en tidsrøver for at drive sin virksomhed. Dette gælder også virksomheder, der har behov for et program til at få struktureret deres regnskab.
Et gratis regnskabsprogram
I bør derfor anskaffe jer et gratis regnskabsprogram, der ikke giver nogle begrænsninger i forhold til fakturaer, posteringer og kontakter. Du kan altså sende alle de fakturaer, du har behov for, og lade dine kunder betale på en nem og bekvem måde. På den måde får I en gensidig god oplevelse - og I får mulighed for at følge jeres fakturaer, og dermed indsigt i om jeres kunder har set jeres faktura eller ej. Selvom en virksomhed ikke oplever den samme aktivitet i forhold til at fakturere eller følge med i den økonomiske udvikling, er det en god idé at være på forkant, så I er klar til den dag, hvor virksomheden skalerer og vokser sig større. Til den tid opstår behovet for at få et økonomisk overblik hele tiden - og det skal være så nemt som muligt at få, uanset hvor du befinder dig.
Økonomisystem i en applikation
Med et regnskabsprogram får I altså et økonomisystem, der hurtigt giver jer overblik over jeres økonomiske situation. Nogle udbyder sågar mobile apps, hvor I også kan følge med i jeres regnskab selvom I ikke befinder jer foran en computer. Dette er som regel gratis at downloade og benytte. Selvom det kan synes irrelevant som virksomhed at få sig et regnskabsprogram i den situation, I befinder jer i på nuværende tidspunkt, vil I stensikkert finde ud af, hvor belejligt det kan være ikke at skulle følge op på fakturering og regnskab i det lange løb. Med ansvaret for andre arbejdsopgaver, såsom salg, markedsføring og produktion, er det en forløsning ikke at skulle tænke på bogføring og regnskab. Også selvom man er en mindre virksomhed.
Vælg det rette regnskabsprogram
Selve udvælgelsen af et regnskabsprogram kan være svært. Der er flere muligheder, hvorfor dét at vælge det helt rigtige, kan føles meget uoverskueligt. Der findes flere anmeldelser på forskellige regnskabssystemer, men alle de anmeldelser gør ikke nødvendigvis beslutningen lettere. Et regnskabsprogram som Corpay One med Roger.ai-integration, er en favorit blandt de fleste, da flere steps i regnskabsprogrammet er automatiseret. Hele betalingsprocessen er automatiseret - fra modtagelse af faktura, til godkendelse og efterfølgende betaling og håndtering af bilag. Generelt er et regnskabssystem der integrerer med Roger.ai en smart idé. Når alt kommer til alt, afhænger det bedste regnskabsprogram af virksomhedens behov, så I skal derfor fokusere på, at finde ud af, hvor et regnskabsprogram kan aflaste jeres behov.
Udbydere af regnskabsprogrammer
Der findes et hav af regnskabsprogrammer, som kan bruges til både større og mindre virksomheder. De større virksomheder har dog oftest kapacitet til at have ansat en økonomiansvarlig eller afdeling inden for det område, hvorfor det oftere er de mindre eller nystartede virksomheder der ønsker et regnskabsprogram, fordi de selv er helt nye indenfor området. Dinero er et eksempel på et regnskabsprogram, der er kendt som et ideelt regnskabsprogram til iværksættere og selvstændige, der enten vil lave den daglige bogføring selv, men ikke er de helt store nørder inden for regnskab. Ligeledes er et regnskabsprogram fra Meneto en regnskabsløsning til virksomheder, der ikke ønsker at være involverede i daglig bogføring og regnskab. Der er dog ingen tvivl om, at Dinero både er den billigste og bedste løsning, da Dineros automatiserede funktioner og indbyggede regnskabsregler letter hverdagen som virksomhedsejer. Dinero kan bruges selv, hvis du er helt grøn på regnskabsområdet.