Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

TikTok skal have fundet en ny ejer i USA inden søndag: Nu er alle parter løbet tør for manøvrerum - hvad kommer der til at ske?

Kommentar: Deadline nærmer sig, men kaos hersker blandt amerikanske politikere og domstole, mens TikTok nægter at give efter. På mandag ved vi formentlig, hvad TikToks fremtid er i USA.

Det forestående TikTok-forbud i USA udvikler sig med stigende hast til en politisk farce.

Med blot få dage tilbage, inden forbuddet træder i kraft, er det svært at finde klare linjer i debatten.

De forskellige aktører – fra politikere til domstole og TikToks moderselskab, ByteDance – er fanget i et spil, der virker mere som politisk taktik end som en reel løsning på striden mellem partnere og app’ens fremtid i USA.

TikTok, som er ejet af det kinesiske selskab ByteDance, har i årevis været under mistanke for at udgøre en sikkerhedsrisiko på grund af muligheden for, at brugernes data kan tilgås af den kinesiske regering.

For at afhjælpe dette pressede amerikanske myndigheder på for et salg af TikTok til en amerikansk virksomhed.

Men ByteDance har konsekvent nægtet at gå med til dette, og nu synes alle parter at være løbet tør for manøvrerum.

Politisk dødvande

Konflikten om TikTok kan spores tilbage til den stigende bekymring for, hvordan kinesiske teknologivirksomheder anvender data.

I USA er debatten intensiveret siden 2020, hvor Trump-administrationen begyndte at lufte ideen om et forbud mod den kinesiskejede app.

Argumentet var, at ByteDance kunne blive presset af den kinesiske regering til at dele personlige data fra amerikanske brugere, hvilket ville udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed i USA.

Loven, der skal træde i kraft søndag – 19. januar, blev vedtaget sidste år med bred politisk opbakning og sigter mod enten at sikre et salg af TikTok til en amerikansk virksomhed eller at blokere for app’ens virke i USA.

Det er imidlertid blevet klart, at ByteDance hverken ønsker eller er i stand til at sælge. Den kinesiske regering har gjort det tydeligt, at algoritmen bag TikTok – selve hjertet i appens succes – ikke kan overdrages til udenlandske aktører.

Samtidig har de amerikanske myndigheder ikke formået at etablere en robust løsning, der kan imødegå de sikkerhedsrisici, som TikTok angiveligt udgør, uden at de omkring 170 millioner amerikanske brugere på nakken.

Lander mellem to stole

Det amerikanske politiske system har heller ikke formået at fremvise en samlet strategi.

På den ene side er der politikere, der fremhæver, at ByteDance har haft rigelig tid til at finde en løsning, og at der ikke længere er nogen grund til at udskyde lovens ikrafttræden.

På den anden side hører man stemmer, der argumenterer for, at en for hurtig gennemførelse af forbuddet kan have utilsigtede konsekvenser, ikke mindst for de mange små virksomheder og skabere, der har gjort TikTok til en central del af deres kommunikation og indtjening.

Endnu mere forvirrende bliver det, når man ser på præsidentskiftet, der finder sted dagen efter, at det planlagte forbud skal træde i kraft.

Den nuværende præsident Joe Biden, der oprindeligt bakkede op om lovgivningen, ser nu ud til at være åben for en udskydelse.

Ifølge flere medier har Biden-administrationen valgt at overlade de næste skridt til Donald Trumps kommende administration.

Fra Trump-lejren har man allerede signaleret, at man vil arbejde for at undgå en fuldstændig nedlukning af TikTok.

Donald Trumps kommende nationale sikkerhedsrådgiver, Michael Waltz, har blandt andet sagt, at en udskydelse eller anden midlertidig løsning er under overvejelse, og at Donald Trump i forbindelse med sin indtrædelse som præsident vil underskrive en såkaldt executive order, der vil sætte en stopper for forbuddet.

Et globalt skakspil

TikTok-forbuddet skal også ses i en bredere geopolitisk kontekst, hvor teknologivirksomheder bliver brikker i et magtspil mellem USA og Kina.

Mens USA påstår, at forbuddet handler om national sikkerhed, så tolkes forbuddet i Beijing som et forsøg på at undergrave kinesiske teknologivirksomheders succes på det globale marked.

Og det er da heller ikke kun omkring TikTok, amerikanerne og kineserne har krydset klinger. Man har set en lang række forbud rettet mod hinandens produkter i de seneste år.

Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt forbuddet overhovedet kan opnå sit erklærede mål.

Det ser ikke just sådan ud, når man har den seneste uges begivenheder in mente.

Her har mere end en halv million amerikanere oprettet profiler på et andet kinesisk ejet socialt medie, nemlig RedNote, der har gjort den kinesiske app til den mest downloadede app i USA.

Navnet RedNote stammer fra det kinesiske Xiaohongshu, som betyder "lille rød bog".

Forlydenderne er, at det henviser til det kommunistiske Kinas faderfigur og tidligere leder Mao Zedongs samling af små ordsprog, som er stærkt udbredt i landet.

Et uforløst dilemma

Alt imens holder mange vejret i forhold til, hvad den amerikanske højesteret – muligvis fredag - vedrørende forbuddet.

Lige nu ser det ud til, at TikTok har vundet med sin strategi om ikke at give efter, mens det politiske spektrum i USA ser ud til at være villige til at gå på kompromis i forhold til den ellers meget kompromisløse fremgangsmåde, man havde lagt for dagen, da man sidste forår stemte loven igennem.

Hvis den amerikanske højesteret alligevel beslutter sig for at opretholde lovgivningen, så vil TikTok muligvis få lov til at fortsætte under særlige undtagelser. Ellers vil app’en simpelthen gå i sort for at vise både de amerikanske politikere og brugere, at man respekterer amerikansk lovgivning.

Bag kulisserne vil man – i så fald – arbejde hårdt på at få en løsning på plads, så der kan åbnes for amerikanernes adgang til app’en igen.

Hvis højesteretten erklærer forbuddet som værende ugyldigt, så vil det udstille den amerikanske regering som en regering, der ikke er i stand til at adressere fundamentale teknologiske problemstillinger vis-a-vis Kina og resten af verden.