Annonceindlæg fra Infor

Global techanalyse: Succesfulde virksomheders opskrift på værdiforøgelse

Bedre, hurtigere, billigere. Det er ofte de gevinster, virksomheder stilles i udsigt, når de investerer i nye teknologier.

Af Ole Rasmussen, Global Vice President, Product Management, Infor

Men gevinsterne kommer ikke af sig selv. Så hvordan lykkes de mest succesfulde virksomheder med digital transformation, og hvad kan vi lære af dem? I denne artikel får du svarene, som bl.a. bygger på Infors hidtil største globale analyse.

Er jeres digitale transformation sat på skinner, og får I størst mulig værdi ud af investeringen? Hvis svaret er nej, er I ikke alene. Mange oplever et såkaldt “værditomrum”, også kaldet the value void.

Paradokset for virksomhedsledere er, at nye teknologitrends, såsom generativ AI og digital automatisering, ofte skaber et presserende behov for at hoppe med på vognen - også selvom de nyt teknologier ikke nødvendigvis er relateret til kerneforretningen. Det er en vanskelig opgave at balancere behovet for digitale investeringer og samtidig sikre, at investeringerne bidrager til noget bedre og dermed skaber reel værdi i organisationen.

Nye, disruptive teknologier kræver nye digitale strategier. Det gælder både for forretningsmodellen, arbejdsmetoderne og arbejdsstyrken. Digitale strategier skal være modige og åbne op for hidtil ukendte værdistrømme. Samtidig skal resultatet af den digitale transformation være målbart og i overensstemmelse med forretningsmålene.

Så hvordan bør man tilgå teknologiinvesteringer? Det kræver først og fremmest en ændring i mindset hos virksomhedsledere. Og så kræver det fokus på særligt ét forhold: At man sikrer en mere effektiv forretningsdrift, dvs. øget produktivitet. Det er forudsætningen for at kunne skabe mere værd på tværs af forretningen, uanset om målet er øget vækst i profit, øget omsætning, øget aktionærværdi, øget innovation, nye produkter eller noget helt andet.

 

De fire nøgleområder

I 2024 har vi i Infor gennemført en global undersøgelse blandt 3.600 respondenter i 14 lande på tværs af syv nøgleindustrier, herunder F&B, mode, produktion og pharma. Undersøgelsens formål er at konkretisere, hvad de mest succesfulde og højtydende virksomheder gør for at lykkes med at skabe værdi af nye, disruptive teknologier.

Læs undersøgelsen her

De virksomheder, der lykkes og yder bedst, kendetegnes ved fire indsatsområder: Robuste processer, stor tilpasningsdygtighed, stærke datapraksisser og 100 pct. kundefokus.

  1. Succesfulde virksomheder gør skudsikre processer til en konkurrencefordel. Processer er i centrum for alt, hvad disse virksomheder foretager sig. Derfor giver det mening, at de mest produktive virksomheder har processer, der er fintunede og intelligente, og som trækker på teknologi for at sikre problemfri drift og identificere områder, der kan forbedres.
  1. Succesfulde virksomheder er agile, tilpasningsdygtige og fremtidssikrede. Evnen til at modstå enhver storm er afgørende for overlevelse. Verden er turbulent og uforudsigelig, og derfor stoler de mest produktive virksomheder på avanceret teknologi – såsom GenAI, RPA og Augmented Intelligence – for at holde kursen stabil.
  1. Succesfulde virksomheder skubber grænserne ved hjælp af dataenes kraft. De bedste datapraksisser er uden tvivl fundamentet for al succesfuld beslutningstagning. De mest højtydende virksomheder aktiverer deres data på mere indsigtsfulde måder i deres kerneforretningsaktiviteter, og derfor kan de innovere og skabe merværdi.
  1. Succesfulde virksomheder er meget fokuserede på værdien for kunderne. At tænke ud over egen succes og fokusere på kundernes succes er en selvfølge for højtydende virksomheder. Kundefeedback præger enhver beslutning, og services formes herefter for at sikre, at kundernes behov bliver opfyldt.

Digital transformation er en topprioritet for ledere overalt, men investeringsbeslutninger kræver i stigende grad dokumenteret bevis for resultater. Selvom mange af udfordringerne er de samme på tværs af virksomheder, står hver industri over for sine egne unikke kompleksiteter og behov.

Det taler for, at I går efter løsninger, der er branchespecifikke, og endda segmentspecifikke. Det gør det væsentligt nemmere at komme i gang, og I vil hurtigt kunne øge produktiviteten og få igangsat nye værdistrømme. Derudover kan I med fordel læne jer op ad en teknologi- og forretningspartner, der har skabt succes i jeres industri og i jeres specifikke segment. Med en solid digital strategi i hånden, et ændret mindset, og teknologidrevet produktivitet kan I forløse jeres mange potentialer og skabe innovativ værdi for lige netop jeres virksomhed - og undgå værditomrummet.