Ifølge det svenske IT-branschen svirrer den svenske forhandlerkanal med rygter om, at producenten Dell forsøger at lokke HP-partnere til at skifte over til Dell. Men Dells ansvarlige for den skandinaviske kanal, Marcus Lindqvist afviser det, som netop kun rygter.
IT-branschen skriver, at netop HP-partnere står øverst på Dells ønskeseddel i forsøget på at etablere sig i slagkanalen efter at Dell i årtier har satset på direkte sal.
Marcus Lindqvist siger til IT-branschen, at to svenske virksomheder, Portal og Pulsen, har taget Dell ind som partner, og at flere er på vej. Han afviser dog, at Dell går målrettet efter HPs partnere.
»Vi har ikke på nogen måde lavet en angrebsliste, men de som er på markedet, vil vi have en dialog med. Der findes ingen liste over særlige producenter, men vi har en liste over partnere, som det ville være godt for Dell at samarbejde med,« siger han og påpeger, at det ikke bare en Dell, som tager initiativet til nye partnersamarbejder.
»Flertallet af de partner vi arbejder med i dag, har faktisk kontaktet os for at spørge, hvordan vores program ser ud,« siger Marcus Lindqvist, som samtidig nævner IBM, Sun, Netapp, som Dell-konkurrenter udover HP.
HPs svenske partneransvarlige, Jonathan Stjernlöf, ser ingen større dramatik bag rygterne om, at Dell er gået på rov blandt HPs partnere.
Heller ikke HPs danske kanalchef, Anders Herløv, lader sig ryste af rygterne om en Dell-offensiv overfor HPs partnere.
»Hvis det er tilfældet, så kan jeg da godt forstå det, for vi har nogle rigtig gode partnere, men jeg har ikke kendskab til, at nogle af vores partnere har intentioner om at tage Dells produkter ind. Men det er kun naturligt, hvis Dell forsøger at gøre deres hoser grønne i kanalen,« siger Anders Herløv til CRN.