Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
AI bidrager på flere niveauer til at gøre bankorganisationer mere og mere integreret.
AI kan bruges til at skabe en dybere forståelse af bankens drift og kundebase ved at forbedre alt fra kundeinteraktioner til risikostyring. AI gør det også muligt for forskellige afdelinger at samarbejde mere effektivt i en koordineret og dynamisk forretningsmodel.
I takt med, at banksektoren accelererer brugen af automatisering og kunstig intelligens, bliver der balancegangen mellem teknologi og menneskelige ressourcer mere og mere kompleks.
Selv om teknologiudviklingen bestemt er vigtig, bestemmes bankernes fremtid i virkeligheden af, hvor godt man kan integrere og udvikle bankmedarbejdernes færdigheder i denne nye virkelighed.
I transformationen af for eksempel risikostyring er det både et spørgsmål om tekniske ændringer, men også om udvikling af nye måder at tænke på tværs af organisationen.
For at skabe en succesfuld organisationskultur skal banker ikke kun håndtere nye teknologier, men også være modne nok til at navigere i de operationelle og teknologiske udfordringer, der følger med.
Udvikling af en kultur, hvor alle medarbejdere er engagerede i risikostyring, er afgørende for succes.
Også i banker kender man til modstand mod forandring, men den kan overvindes ved tydeligt at vise, hvordan de nye metoder kan forbedre både drift og forretning og bidrage til både øget effektivitet og sikkerhed.
Samtidig bør man bygge en balanceret bro mellem virksomhedens AI-ambitioner og den praktiske kompetenceudvikling. AI-modenhed kræver ikke kun teknisk udvikling, men også at medarbejderne løbende uddannes og udvikles for at kunne imødekomme nye krav.
Kompetencer til en ny tid
Bankerne skal prioritere, hvilke specifikke færdigheder man får behov for i den fremtidige arbejdsstyrke, og tilpasse for eksempel uddannelsesprogrammer til at imødekomme behovene i en AI-drevet branche.
Dette kræver omfattende planlægning, investeringer og effektiv forandringsledelse.
At navigere i denne digitale transformation kræver et omfattende engagement fra alle dele af banken. En kombination af menneskelig indsigt og maskinintelligens kan sikre, at banker ikke alene overlever digital transformation, men trives i den.
Den moderne bank balancerer menneske og maskine og er organiseret gennem flere dimensioner: organisation, kultur, processer og teknologi.
Investering i rekruttering og løbende kompetenceudvikling af medarbejderne er afgørende for at lykkes med transformation, hvad enten den er digital, eller en bredere tilpasning til fremtiden.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.