Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Privatlivsbeskyttelse er gået fra at være burner til at være earner

Klumme: Når man sidder og snakker visioner og strategi i bestyrelseslokalerne, er det ikke længere nok bare at se privatlivsbeskyttelse som en penge-burner.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Gennem årenes løb har mange direktører måtte tage en dyb indånding, når snakken i bestyrelseslokalet er faldet på GDPR.

Det er nemlig langt sjovere at snakke om vækststrategier og KPI’er end om beskyttelse af kunders privatliv.

Det er det, som man traditionelt set har kategoriseret som en “burner” - altså bare en kedelig udgift.

Men tiderne er i den grad skiftet.

Privatlivsbeskyttelse er ikke længere blot en juridisk forpligtelse, det er en forretningskritisk prioritet.

Alligevel er danske virksomheder langsomme til at tilpasse sig. Danmark ligger nemlig i top, når det gælder brud på persondatasikkerheden.

Men hvorfor halter Danmark bagud, når det kommer til at beskytte vores kunders data og overholde GDPR-reglerne?

Danmark bryster sig jo ved at være blandt de førende lande inden for teknologi.

Og samtidig kan man se en stigning af erhvervsledere, der mener, at virksomheder skal respektere kunders privatliv.

Svaret er desværre såre simpelt; alt for mange forstår ikke GDPR-lovgivningen.

Knap hver tredje danske virksomhed ved ikke engang, om deres data forlader EU. Det viser en undersøgelse, som Piwik PRO har foretaget blandt danske virksomheder.

Hvordan kan man, påstå, at man tager databeskyttelse alvorligt, når så mange af os ikke engang ved, hvor vores data opbevares?

Og en ting er, at borgere ikke forstår GDPR-reglerne.

Men når dem, vi sætter vores lid til - altså virksomhederne - også har svært ved det, så står vi overfor et stort problem.

Det er kun lidt over halvdelen af danske virksomheder, som rent faktisk har let ved at forstå de mange regler, hvilket er markant lavere end gennemsnittet i vores nabolande.

Vi er nødt til at vågne op.

Forbrugerne er i stigende grad opmærksomme på deres ret til privatliv, og den manglende forståelse af reglerne gør ikke folk mindre bekymrede. Og virksomheder, der ignorerer den her udvikling, er i højrisiko for at miste troværdighed – og i sidste ende kunder.

Så når man sidder og snakker visioner og strategi i bestyrelseslokalerne, er det ikke længere nok bare at se privatlivsbeskyttelse som en burner.

Det skal anerkendes som en earner.

For virksomheder, der formår at balancere effektiv markedsføring med respekt for privatlivets fred, vil stå stærkere i markedet - og rent faktisk tjene penge på at have styr på reglerne.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.