Den sydkoreanske elektronikkæmpe LG Electronics kan mærke på pengepungen, at prisen på LCD-paneler til fladskærme og tv-apparater rasler ned.
Til gengæld har selskabet for alvor fået sat skub i salget af især 3G-telefoner på det europæiske og amerikanske marked.
I løbet af 2004 voksede LG's salg af 3G-mobiltelefoner til med 61 procent og en samlet omsætning på 46 milliarder kroner.
Også på det danske marked har LG fået fodfæste blandt andet som leverandør af telefoner til 3G-mobilselskabet 3.
Mens eksporten af LG's telefoner er eksploderet, så er salget på det sydkoreanske hjemmemarked gået tilbage, oplyser selskabet.
Derfor venter LG, at det vil være især det amerikanske 3G-marked, der skal drive næste års vækst. LG forventer, at det samlede salg af mobiltelefoner vil vokse med 40 procent i 2005.
I hele 2004 havde LG en samlet omsætning på 136 milliarder kroner og i fjerde kvartal en nettofortjeneste på 790 millioner kroner. Det er en halvering i forhold til tredje kvartal, men en betydelig forbedring i forhold til samme kvartal sidste år, hvor LG tabte 90 millioner kroner.
- Det er salget af mobiltelefoner, der skraber penge ind til LG, og det vil nok fortsætte, selvom det vil være svært for selskabet at forbedre resultatet fra fjerde kvartal 2004, siger analytiker Yoo Ji-yong fra CJ Investment Trust Management til avisen Financial Times.
Han er mere bekymret for, hvordan selskabet vil blive ramt af de faldende priser på LCD-paneler.
Her kæmper LG især imod ligeledes sydkoreanske Samsung, som også har investeret massivt i produktion og udvikling inden for LCD-teknologi.