Artikel top billede

(Foto: (C) Sam Burt 2010 / Sam Burt)

Nu går generativ AI fra leg til forretning

Klumme: Lad ikke frygt, usikkerhed og tvivl bremse virksomhedens udvikling inden for GenAI. Forude ligger vigtige beslutninger, der må og skal træffes for at forblive konkurrencedygtige.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Siden generativ AI (GenAI) fik sit helt store gennembrud og blev allemandseje fra den ene dag til den anden, har alle lige fra folkeskoleelever til C25-virksomheder eksperimenteret med teknologien og testet mulighederne.

I dag er der ingen tvivl om, at GenAI er en banebrydende innovation og teknologi helt på linje med pc’en, internettet og de første smartphones.

Tidligere forudsigelser har ofte overvurderet effekten af ny teknologi på kort sigt og undervurderet den på lang sigt.

Det kan meget vel også være tilfældet et stykke af vejen, når det kommer til GenAI. Dog ser jeg én markant forskel i forhold til tidligere tiders innovationer: Udviklingen inden for GenAI går nemlig markant hurtigere.

Det stod også klart på Årets CIO 2024: GenAI er ikke længere blot futuristisk leg. Det har fået en central rolle i erhvervslivet.

Teknologien er nemlig i færd med at transformere virksomheder med hidtil uset produktivitet og omkostningseffektivitet. Særligt chatbots blev fremhævet som specifikke use cases, der revolutionerer både kundesupport og interne processer.

På eventet fortalte flere virksomheder desuden, hvordan de drager fordel af generativ AI ved at implementere løsninger, der reducerer tid brugt på rutineopgaver, forbedrer brugeroplevelsen og mindsker driftsomkostningerne.

Fra pilotprojekter til implementering

Hvor tiden frem til nu mest af alt har været karakteriseret ved leg med GenAI og fokus på de første pilotprojekter, vil fremtiden byde på omfattende forandringer, når virksomhederne går fra test til udrulning af store AI-projekter.

En rapport fra McKinsey anslår, at GenAI har potentialet til at bidrage med mellem 18 og 30 billioner kroner årligt til den globale økonomi. Cirka 75 procent af denne værdi kommer fra fire områder på tværs af alle brancher: kundedrift og -support, salg og marketing, softwareudvikling samt forskning og udvikling.

Virksomhederne ser heldigvis ud til at have forstået potentialet i GenAI.

En helt ny Innovation Catalysts-undersøgelse, som Dell Technologies har gennemført blandt 6.600 beslutningstagere inden for it og forretning i 40 lande, herunder Danmark, viser således, at 68 procent af de danske virksomheder forventer, at AI og GenAI vil transformere deres branche markant.

På det konkrete plan bliver GenAI allerede anvendt inden for for eksempel kundeservice, hvor kundedialoger bliver automatiseret, og chatbots markant forbedret.

Derudover er teknologien udbredt inden for softwareprogrammering samt test og fejlfinding af programmeringskode.

Et tredje eksempel er salgs- og marketingplanlægning, hvor GenAI udvider de muligheder, der var med Machine Learning (ML), og nu spiller en central rolle for disse teams og deres arbejde.

Der er ingen tvivl om, at omfanget af GenAI vil vokse markant. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at vi de kommende år vil se en kraftig stigning i danske AI-projekter.

Vi er først lige begyndt at frigøre det fulde potentiale ved GenAI, og samspillet mellem mennesker og maskiner bliver vigtigere end nogensinde, fordi den nye teknologis indvirkning på samfundet aldrig har været højere.

Få fuldt udbytte med GenAI

For at få maksimal succes med AI-projekterne skal virksomhederne imidlertid være særligt opmærksomme på både de menneskelige, tekniske, organisationsmæssige og sikkerhedsmæssige aspekter af GenAI.

Og det er vigtigt at forstå, at GenAI er en tilføjelse til de eksisterende muligheder i form at Machine Learning, High Performance Computing (HPC) og Analytisk AI.

Med de mange overskrifter og debatter om, hvor hurtigt GenAI vinder indpas, drøftes det mange steder, hvordan teknologien kan ændre eksisterende roller og skabe nye roller.

GenAI vil først og fremmest øge de menneskelige evner, ikke erstatte dem, hvilket betyder, at vi skal fokusere på at forstå teknologien og fokusere på at opbygge de færdigheder, der er nødvendige for fremtiden.

Dette afgørende budskab skal derfor kommunikeres effektivt ud til medarbejderne – især i de tidlige stadier af introduktionen af kunstig intelligens.

For det andet vil der opstå en række tekniske udfordringer med GenAI.

Teknologien er nemlig ikke blot en simpel tilføjelse til eksisterende infrastruktur. En succesfuld implementering af GenAI kræver en holistisk tilgang. Således skal it-afdelingen samarbejde på tværs af afdelinger og områder for at sikre, at hele virksomheden forstår de bredere implikationer af GenAI på it-økosystemet, og hvad dette betyder for den daglige drift.

It-afdelingen er ofte bedst placeret til at rådgive om disse behov og om tilgængelige løsninger og bør derfor være en central del af det tværorganisatoriske samarbejde.

For det tredje kan GenAI beskrives som digital transformation på steroider. For pludselig har alle funktioner og beslutningstagere holdninger til GenAI.

På øverste niveau sidder CEO’er og CxO’er og eksperimenterer med GenAI og lægger desuden pres på it-afdelingen om at sætte turbo på implementeringen.

Hvis ikke dette gribes rigtigt an, risikerer it-afdelingen at miste overblik og kontrol, når leg og test med Datalakes og Datapipelines slippes løs. Hvor it-afdelingen tidligere har måttet slås med “Shadow IT” bliver udfordringen mange gange større med “Shadow AI”, da fundamentet for GenAI er unikke kvalitetsdata fra virksomheden, hvilket ikke er noget, man ønsker at dele med hverken konkurrenter eller cyberkriminelle.

Dette stigende problem kan i mange virksomheder håndteres ved at ansætte en decideret Chief AI Officer, som skal favne både AI-strategi og forretningsstrategi samt de tekniske og menneskelige aspekter ved AI-anvendelsen.

Endelig er det afgørende, at virksomhederne er fuldt ud bevidste om de forskellige sikkerhedsrisici, der er forbundet med at skabe og træne generative AI-modeller.

Da virksomhederne bevæger sig ud i ukendt territorium, kræver arbejdet med GenAI en stærk disciplin omkring cybersikkerhed.

Det gælder både med hensyn til it-infrastrukturen og medarbejdernes brug af den nye teknologi, fordi der med GenAI er en øget risiko for at kompromittere virksomheden.

Så lad ikke frygt, usikkerhed og tvivl bremse virksomhedens udvikling inden for GenAI.

For forude ligger vigtige beslutninger, der må og skal træffes for at forblive konkurrencedygtige. Som med andre teknologier med stort potentiale vil økosystemerne tilpasse sig, og allerede nu findes der mange AI-use-cases og accelererede punktløsninger.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.