Flere af USA’s største virksomheder udtrykker nu bekymring over, at den hastigt fremvoksende kunstige intelligens (AI) kan udgøre en væsentlig risiko for deres forretning.
Det er nye toner fra virksomhederne, der ellers – i større eller mindre grad – alle har kastet sig hovedkulds ind i hver sit AI-eventyr og ofte gjort et stort nummer ud af det.
Men det lader altså til, at noget har forandret sig.
I 2022, hvor det kun var ni procent af de 500 største amerikanske virksomheder, der betragtede AI som en betydelig risikofaktor, til nu, hvor det tal lyder på hele 56 procent.
Og det er ikke kun - som man måske skulle tro - ondsindet AI, de store virksomheder frygter. Nej, det er andre risici, som den nye teknologi bringer med sig.
Det skriver Financial Times på grundlag af en ny rapport fra Arize AI, som har analyseret årsrapporter fra de 500 største amerikanske virksomheder, hvor der altså lader til at være en voksende erkendelse af de potentielle faldgruber, der ledsager teknologiens fremmarch.
Flertal kalder generativ AI for ’betydelig risiko’
Især inden software- og teknologisektoren er uroen mærkbar.
Her ser 86 procent af virksomhederne AI som en mulig trussel mod deres forretningsmodeller, mens det samme gør sig gældende for 90 procent af virksomhederne i for medie- og underholdningsindustrien.
De risici, virksomhederne fremhæver, spænder vidt: Fra frygt for intensiveret konkurrence og etiske udfordringer til alvorlige overvejelser om teknologiens potentielle indvirkning på menneskerettigheder, databeskyttelse og beskæftigelse, lyder det.
Det fremgår samtidig af rapporten, at en særlig undergruppe på 108 virksomheder, der har diskuteret generativ AI specifikt, giver udtryk for nogle af de samme bekymringer.
Her er det kun 33 ud af de 108 virksomheder, der ser flere fordele end ulemper, mens to tredjedele i denne gruppe ser generativ AI-teknologien som en betydelig risiko.
Frygter udfordringer på flere fronter
Siden lanceringen af OpenAI’s chatbot ChatGPT er der blevet postet flere milliarder dollar ind i udviklingen af avancerede AI-systemer, og virksomheder verden over har brugt store summer på at tage den nye teknologi til sig, mens man samtidig har set et væld af startups opstå for at udnytte alle de nye muligheder.
Men i takt med den eksplosive udvikling, så lader det altså til, at der også har bredt sig en frygt for, at det ikke er alle virksomheder, der vil være i stand til at tilpasse sig, følge med eller kontrollere tidens mest hypede teknologi.
Eksempelvis har Netflix givet udtryk for, at konkurrenter kan opnå en markant fordel ved at anvende AI, hvilket potentielt kan underminere virksomhedens konkurrenceevne og skade dens resultater.
En anden virksomhed, der advarer om konsekvenserne af AI, er Motorola, der siger, at AI-systemer ikke nødvendigvis vil fungere efter hensigten, og at data kan være utilstrækkelige eller endda skadelige, hvilket kan påvirke både økonomiske resultater og virksomhedens omdømme.
Ud over frygten for de teknologiske og konkurrencemæssige udfordringer, så giver de juridiske, regulatoriske og cybersikkerhedsmæssige risici i forbindelse med AI-udviklingen også virksomhederne grå hår i hovedet.