En undersøgelse foretaget af IDC viser nemlig, at to tredjedele af J.D. Edwards-kunderne i de næste seks måneder ikke vil foretage større indkøb, end de ville have gjort, da de var J.D. Edwards-kunder. Det er vigtigt for PeopleSoft, at disse kunder er aktive indkøbere, for dels bruger PeopleSoft mange ressourcer på at sammenkøre de to virksomheders produkter, dels udgør J.D. Edwards-kunderne er betragtelig del af PeopleSofts nu i alt 11.000 kunder.
Mange af J.D. Edwards kunder har dog været utilfredse med funktionaliteten i nye programmer til planlægning og produktionsstyring, ligesom der har været en generel utilfredshed med brugervenligheden i J.D. Edwards produkter, viser rapporten fra IDC. Det kan vise sig at være PeopleSofts chance for at overbevise de nye kunder om, at de skal opgradere til PeopleSofts-produkter.
Dertil kommer, at 80 procent af J.D. Edwards-kunderne har en mere positiv eller en uændret opfattelse af PeopleSoft, end de havde før opkøbet. Kun 9 procent er blevet mere negative.