Tesen er, at publikum ikke længere gider vandre kilometervis op og ned ad overbefolkede gange for at søge efter det nyeste nye i hardware eller software. Derfor har tidligere tiders succes-udstillinger som Kontor & Data eller Mikrodata måttet dreje nøglen om.
Den grundlæggende idé i det nye koncept er at samle alt, hvad der henvender sig til en bestemt branche eller en bestemt arbejdsopgave, i hver sin hal. En leverandør kan derfor være repræsenteret i flere haller - alt efter de temaer, som det pågældende IT-firma vil præsentere løsninger til.
Messegæsten skal kunne gå direkte til den hal eller det overordnede halområde, der udelukkende beskæftiger sig med det emne, han er interesseret i. Her vises så alle aspekter af emnet - både software, hardware og services.
»Vi har længe puslet med nye ideer, fordi vi ikke fik nok ud af de gammeldags IT-udstillinger - og publikum heller ikke. Det nye koncept gik og modnede hos os i et stykke tid, og da vi præsenterede det for Messecenter Herning, var udstillingsledelsen straks med på at afprøve det,« forklarer salgs- og marketingdirektør John T. Hummelgaard, Hands Danmark.
Det nye udstillingskoncept lanceres i en enkelt hal - det såkaldte IT Brændpunkt - hvor en række leverandører viser deres bud på IT til industri-/produktionsvirksomheder. Hands deltager selv på messen med en 120 kvm stand med fem seminarrum.
Hos Hands regner man med, at udstillingskonceptet vil brede sig som ringe i vandet, hvis det bliver vel modtaget af publikum og udstillere.
»Mon ikke også Bella Centers ledelse er interesseret i at finde en ny struktur for IT-messer generelt, så de vil sikkert også holde et vågent øje med IT Brændpunktet i Herning,« tror John T. Hummelgaard.