El-selskaber sparer formue på fiber-samarbejde

Stordriftsfordele kan sænke omkostningerne med ca. 30 mio. kr., men pengene kommer ikke forbrugerne til gode.

Elselskabernes planer om at slå pjalterne sammen i et fælles selskab, der kan markedsføre fiber og tilhørende indholdstjenester til forbrugerne, er ved at udmønte sig i en konkrete firmakonstruktion - og i kroner og ører.

Selskaberne har dog endnu ikke kunnet blive enige om et godt navn til det nye firma, men ikke desto mindre vil selskaberne allerede i næste uge præsentere den bestyrelse, der skal styre herlighederne. Den administrerende direktør ventes at blive udnævnt om to uger, oplyser Kim Frimer, der er direktør for energiselskabet Verdo og blandt initiativtagerne til det fælles fiber-sats.

Men hvor stærkt kommer selskabet til at stå sammenlignet med TDC?

Spørger man Kim Frimer er svaret ”rimeligt stærkt.”

Det nye firma vil lancere sig selv med et tilbud om bredbåndforbindelser på 60 og 100 Mbit (synkront, altså samme hastighed ved up- og down-load) som inklusive tv-pakker bliver til en pris, som ifølge Frimer vil være ”på niveau med” hvad markedet i øvrigt og navnlig TDC har at tilbyde af lignende sager.

Hvad prisen præcist bliver, ønsker elselskaberne ikke at oplyse endnu.

Selskaberne mener, at deres samarbejdsmodel gør dem i stand til at drive fiber-tjenesterne langt billigere, end de kan gøre hver for sig.

Elselskaberne har ifølge egne oplysninger over 150.000 fiber-kunder. Det betyder, at de kan høste stordriftsfordele, når de forhandler priser med de forskellige tv-kanaler.

”Det er ret meget, man vinder på stortdriftsfordelene ved tv-indkøb,” siger Kim Frimer.

Hvor meget?

”Det vil jeg ikke sige.”

Men er det et et-cifret eller to-cifret procentsats i regner med at opnå i besparelser?

”Det er to-cifret”, siger Kim Frimer.

Et hurtigt overslag viser, at elselskaberne dermed regner med at spare i omegnen af 30 millioner kroner om året alene i kraft af stordriftsfordele. Ifølge Frimer er det et ”pænt stort to-cifret millionbeløb”. Penge hentes ikke alene på billigere tv-indkøb men i høj grad også gennem standardisering på it-platforme og produktion. Desværre for kunderne kommer besparelserne ikke dem til gode.

Adspurgt, om elselskaberne vil sænke prisen på tv-pakker og bredbånd som resultat af besparelserne, svarer Kim Frimer: ”nej”.

”I første omgang skal vi bruge besparelserne til at sørge for, at vi kan få en indtjeningsmargin, som vi ikke hidtil har haft. Når det er etableret, vil vi senere kigge på, om de prispunkter, vi har, er de optimale,” lyder det fra bagmanden bag elselskabernes samarbejde.

Hvorvidt samarbejdet kommer til at inkludere Dansk Bredbaand, står endnu uklart. Ifølge Frimer er der stadig forhandlinger mellem parterne, og muligheden for en fusion er på bordet. Ifølge bestyrelsesformanden for Dansk Bredbaand, Svenn Dam, er der bestemt ikke dialog mellem selskaberne om nogen fusion.

Om den anden udbyder af indhold, som har været på tale som samarbejdspartner, ComX, lyder meldingen fra el-selskaberne, at der ikke for nuværende er nogen dialog, men at man måske vi tale med ComX ved en senere lejlighed.

Det fælles firma forventes at få et navn i løbet af denne måned.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere