Det største problem for elbiler er stadig den begrænsede rækkevidde, som tvinger bilisten til at lade op eller skifte batteri med 100-200 kilometers mellemrum. Nu hævder et tysk firma at man har sat en ny verdensrekord for rækkevidden i en elektrisk bil.
En ombygget Audi A2 blev tirsdag sendt på turen fra München til Berlin og elbilen klarede distancen på 600 kilometer uden opladning. Hvis man skal tro det nystartede tyske firma DBM Energy, som har udviklet batteriet til turen, så skulle der være tale om en verdensrekord.
Japanske forskere har tidligere kørt en lille elbil rundt på en testbane næsten 1.000 kilometer på én opladning, men bilen kørte kun 25 kilometer i timen og hele bilen var stort set bygget om til ét stort batteri. Rekorden for en Tesla Roadster ligger på omkring 500 kilometer, men her var hastigheden også begrænset til 50 km/t.
Den tyske bil kørte med normal fart og tilbagelagde afstanden mellem München og Berlin på omkring syv timer. Turen var sponseret af energiselskabet lekker Energie i Berlin og bilen var da også døbt ”lekker Mobil”.
Hemmeligheden ligger i batteriet, som bruger en såkaldt Kolibri AlphaPolymer Technology. Det kan angiveligt oplades på blot seks minutter og har en effektivitet på 97 pct. DBM Energy fortæller desuden, at batteriet kan oplades fra stort set ethvert strømstik.
Der er tale om et lithium-metal-polymer-batteri, som også skulle være meget lettere end andre elbil-batterier.
Den tyske regering støtter projektet og økonomiminister Rainer Brüderle tog en kort tur i elbilen tirsdag efter ankomsten til Berlin, hvor han betegnede turen som et teknologisk kvantespring.
Regeringen har sat som mål at der skal være mindst én million elbiler på de tyske veje inden 2020. Der er øremærket omkring fire milliarder kroner til forskning i nye grønne teknologier, og heraf har DBM Energy modtaget næsten to millioner kroner i støtte.
DBM Energy er startet af den 27-årige Mirko Hannemann, som forventer at hans nye batteri kan hjælpe den tyske bilindustri med at indhente det forspring, som franske og japanske bilfirmaer har opnået inden for elbiler.
Han forventer at det nye batteri vil være både billigere og bedre end de konventionelle lithiom-ion-batterier. Et logistikfirma bruger allerede batteriet i sine gaffeltrucks, som nu kører i 28 timer mellem opladninger.