Elektronikfirmaet Creative med base i Singapore skærer nu kraftigt ned på sine internationale aktiviteter. 300 mand må forlade skuden i USA og Europa.
Det betyder blandt andet et farvel til hele den danske salgsafdeling. Faktisk sløjfer Creative hele sine egen salgstyrke i Europa.
Ifølge ComONs oplysninger skal hovedparten af salgsindsatsen i Vesteuropa nu styres af et eksternt agentbureau bestående af i alt 17 personer, hvoraf mange er tidligere Creative-ansatte. Et lignende bureau oprettes til at varetage salg i Østeuropa.
Det betyder med andre ord, at den eksterne agents få sælgere skal lede salgsindsatsen i England, Irland, Tyskland, Frankrig, Spanien, Norge, Sverige, Danmark, Finland, Holland og Belgien.
Salgsindsatsen bliver altså styret direkte mellem agent firmaerne og Singapore. Creative fastholder, at nedskæringerne på grund af finanskrisen ikke kommer til at vedrøre hovedkontoret i Singapore i bemærkelsesværdig grad, og at der fortsat vil blive ansat folk i firmaets udviklingsafdeling.
Alle Creatives PR-opgaver skal i fremtiden styres fra USA. Marketing klares fra Singapore.