Google-partneren Appspeople benytter nu en stribe Microsoft-forhandlere som salgskanal for den cloudbaserede softwarepakke Googleapps, som især retter sig mod SMB-kunder. Ved at tilbyde kunderne Google-løsninger i direkte konkurrence med Microsofts produkter spiller forhandlerne dermed på to heste i slaget om SMB-markedet.
Ifølge administrerende direktør i Appspeople, Mikkel Vibits, har 12 Microsoft-forhandlere – her iblandt en række »ret store« Microsoft-huse, som han udtrykker det - indtil videre meldt sig under Google-fanerne.
»Mange Microsoft-partnere har behov for at kunne tilbyde et alternativ til Microsoft, hvad angår både funktionalitet og pris. De har været glade for muligheden for at sælge Google sikkerhedsprodukter, mail og dokumenthåndtering,« siger Mikkel Vibits, som anslår, at omkring en tredjedel af omsætningen i Appspeople sker via forhandlere.
Han mener, at SMB-kunderne ser det som en fordel, at Googles produkter ikke er proprietære.
»Den traditionelle it-verden begynder nu for alvor at kigge på, hvad det er cloud kan give dem. Mange kunder ser også på prisen, og der er Google jo voldsomt konkurrencedygtige,« siger Mikkel Vibits.
Han fortæller, at det er de færreste af de nybagte Microsoft-forhandlere, der ønsker at fortælle om baggrunden for, at de nu også samarbejder med Microsofts ærkerival Google. En af de forhandlere, som nu spiller på to heste, er SMB-forhandleren It Company. Her siger administrerende direktør Michael Schou, at han ser pragmatisk på samarbejdet med Google.
»Så længe vi kan stå inde for kvaliteten, vil vi gerne levere det, som kunderne ønsker,« siger han.