Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Kære virksomhedsleder: Du sidder måske på en guldgrube

Servicekontrakter er uafhængige af markedssituationen og bidrager således med den forudsigelighed, som både ledelser og investorer tørster efter.

Af Jesper Illum, dansk landedirektør i IFS

Mange virksomhedsledelser kigger ind i en usikker fremtid. For de fleste er det blevet sværere at føre pennen på strategipapirerne med sikker hånd på grund af markedernes store uforudsigelighed. Der findes imidlertid en sikker havn, som mange overser, og det er servicekontrakter.

Servicekontrakter er en stabil indtægtsgenerator. De er uafhængige af markedssituationen og bidrager således med den forudsigelighed, som både ledelser og investorer tørster efter. I en traditionel forretningsoptik anses de imidlertid sjældent som en strategisk indtægtskilde, fordi service forbindes med reparationsydelser.

Kigger man derimod på service gennem en nutidig linse er det et forretningsområde, som kan udvikles til en motor for profitabel vækst og mersalg. Forudsætningen er, at servicefunktionen får en ny rolle som tekniske rådgivere frem for blot reparatører både internt og eksternt over for kunderne.

Denne transformation er en ledelsesopgave, som en række virksomheder allerede er lykkedes med. Alene i Norden har virksomheder som Alfa Laval, Electrolux og Coromatic foretaget det strategiske sporskifte i deres tekniske serviceorganisationer. I Coromatic, som er en af Nordens førende leverandører af teknisk infrastruktur, har det øgede fokus på servicefunktionen medført, at 85 procent af omsætningen kommer fra eksisterende kunder og 15 procent fra nye services.

Succeskriteriet er ifølge alle tre virksomheder, at de er lykkedes med at etablere et nyt mindset omkring service, herunder ikke mindst at bruge serviceteknikkernes kompetencer mere proaktivt over for kunderne. Serviceteknikkerne er ofte den medarbejdergruppe, der er tættest på kunderne både i forhold fysiske møder og kendskab til de installerede løsninger. De har desuden de nødvendige tekniske kompetencer til at identificere forbedringsmuligheder og dermed salgspotentiale.

De virksomheder, der formår at udnytte denne guldgrube, får et nyt forretningsben, der skaber en solid bund under forretningen og er en motor for vækst. De kan desuden navigere uden om flaskehalse i arbejdsmarkedet, da væksten udgår fra eksisterende medarbejdere, som i kraft af kort efteruddannelse kan levere mere værdi til virksomhedens kunder. 

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 4.000 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifs.com

Skyen er nøglen til bæredygtig drift

Arbejdet med bæredygtighed kræver indsigt.

Teknologi er afgørende for den grønne omstilling

Trods de store udfordringer under COVID-pandemien ligger interessen for at arbejde med bæredygtighed på et højt niveau.

Volvo har knækket koden til remanufacturing

Remanufacturing indsamler brugte komponenter fra køretøjer over alt i verden og genfremstiller dem i samme kvalitet som nyproducerede komponenter.

Norges største eldistributionsselskab vælger IFS Cloud

IFS Cloud skal anvendes af 1800 brugere for at sikre strømlinede arbejdsprocesser på tværs af hele virksomheden.

Fremtidens energibranche

Fortsat fremgang for fornybar energi kræver intelligente it-løsninger

Smart teknologi skaber lønsom vækst i kølvandet på pandemien

Ifølge Martin Gunnarsson, Senior Vice President i IFS R&D, får Covid-19 virksomheder til at ændre deres digitale forretningsmodel.

ERP skal understøtte netværkseffekten

ERP bliver nøglen til den platformsforretning, der i fremtiden bliver virksomheders stærkeste vækstmotor.

ERP skal ud af osteklokken

Grundfortællingen om ERP har altid været, at det er systemer, der favner alle kernefunktioner i en samlet platform.

Kunstig intelligens spotter vores naturlige begrænsninger

Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Sr. Principal Sol Architect, IFS

Julemanden optimerer ruten med IFS Service Management-platform

Julemanden ved, at det I år er vigtigere end nogensinde at sprede glæde og give gaver. Der er ikke plads til fejl, når han skal nå at dele gaver ud.

Er du klar til at lægge arm med den cirkulære økonomi?

Køb-og-smid-væk-kulturen er på retræte.

Enkelhed er rammen om fremtidens ERP-systemer

Enkelhed er den fælles paraply for de 5 store tendenser, der kendetegner fremtidens ERP-systemer.

Overlad arbejdet til maskinerne og styrk lønsomheden

Sådan kan kunstig intelligens give dig flere tilfredse kunder - fra kundeservice til serviceteknikerne i marken.

Her gør robotter en forskel i produktionen

Bas de Vos, Director IFS Labs: Mange af vores kunder er udfordrere i deres branche.

Brexit skærper kravene til forretningssystemerne

Mange danske virksomheder vil blive påvirket, når Brexit realiseres. Virksomhederne skal håndtere nye data, og det vil især kunne mærkes i systemerne.

Hop med på den nye kundetendens: Servitization

Glem alt, hvad du har lært om at sælge det billigste, bedste eller hurtigste produkt. Nu handler salg om servitization.

3 tips fra Beijer Electronics: Sådan bliver din virksomhed mere digital

Den svenske techvirksomhed Beijer Electronics ønskede at forandre og forbedre sit produktudbud og transformere virksomheden med IoT.

Smarte applikationer er solid ballast under finansiel turbulens

2019 tegner til at blive et turbulent år. Hvordan ruster virksomhederne sig bedst til dette? Jeg ser tre tendenser, som CFO’en bør holde øje med.

Er du klar til kunstig intelligens i 2019?

2019 tegner til at blive et spændende år for produktionsindustrien. Året, hvor kunstig intelligens bryder gennem loftet og begynder at skabe værdi.

Se flere indlæg

Se alle annonceindlæg