Når virksomheder udvikler services og løsninger rundt om deres produkter, får kunderne fokus på til den totale værdi.
Spotify var med til at starte det hele op. For hvem køber cd’er, når man kan få næsten al musik serveret og opdateret med et abonnement? Ovenikøbet til en lavere månedspris, end en ny cd koster.
Et årti og 60 millioner online-brugere senere har lignende ideer fået luft under vingerne i mange virksomheder, med Uber, Airbnb og Netflix som de aller kendteste.
Servitization øger indtjeningen
Musik, tv-serier hotel- eller taxaservices. Disse og mange andre services er eksempler på, hvordan virksomheder i dag hjælper deres kunder med at forene produkter og services med de nyeste innovationer inden for AI og IoT (Internet of Things). Det kaldes servitization og handler grundlæggende om at differentiere et produkt ved at tilføje værdibaserede services.
Der er mange fordele ved servitization. For det første er der en højere indtjeningsmargin på services. For det andet skaber servitzation større loyalitet og længerevarende kunderelationer. Og for det tredje kan servitization give virksomheder fornyet konkurrencekraft: Kunderne forventer i dag, at produkter tilfører en eller anden form for effektivitet eller ’smartness’ til deres forretning. Det er ikke længere nok at have de billigste, hurtigste eller bedste produkter. Der skal mere til, og dette mere kan oplagt være services, der kompletterer produktet.
Lyt til webinaret Overcome the barrier to servitization
Rolls-Royce indgår ny aftale med IFS
For nylig har producenten af flymotor, Rolls-Royce, indgået en aftale med IFS. Rolls-Royce sælger ikke længere bare flymotorer, men flytimer som en service til sine kunder. Producenten understøtter hele servicekæden på hver eneste motor med en lang række forskellige, intelligente og individuelle vedligeholdsløsninger. Fremtidens flymotor findes allerede, og den er både opkoblet og opdateret med de nyeste data.
En anden kunde, Saab, sælger også service. Et eksempel er servicen ”Power by the hour” til det svenske flyvåben, hvor Saab står for drift og vedligehold på abonnementsbasis.
Fremtiden: skræddersyede servicemodeller
Servitization er ikke nyt. I en undersøgelse fra 2016 ’Manufacturing Service Report’ pegede 40 procent af alle chefer på servitization som en fremtidig indtægtskilde. Tre år senere svarer 92 procent af de adspurgte chefer, at deres organisation er nødt til at skræddersy servicemodellerne for at kunne imødekomme kundernes behov.
3 ud af 4 chefer er enige i, at produkter vil miste terræn i de kommende i 10 år, mens services og vedligehold bliver en af de vigtigste indtægtskilder. Med den digitale transformation forventes IoT at nedbringe vedligeholdsomkostningerne med 25 procent samt reducere kostbare driftsstop med 30 procent.
IFS understøtter digitaliseringsrejsen
IFS har mange kunder, der er i gang med at omstille hele organisationen til at fokusere på service og kundeoplevelser. Vi understøtter virksomhedernes digitaliseringsrejse med nye processer og forretningsmodeller og hjælper dem med at udnytte teknologier som AI, AR og IoT. Ved at indsamle og analysere data kan vi levere den bedste kundeoplevelse.
Læs mere om servitization