Martin Gunnarsson, Senior Vice President i IFS R&D, ser en øget efterspørgsel efter fleksible løsninger, som kan hjælpe med at effektivisere, sænke omkostningerne samt udvikle nye services og tilpasse sig de ændrede forudsætninger i markedet.
Læs mere om digitale løsninger til din virksomhed
Da Corona-pandemien slog til opstod der en stor usikkerhed i markedet. Mange virksomheder blev tvunget til hurtigt at få fuld kontrol over deres omkostninger og drage nytte af ny teknologi for at kunne efterleve den ændrede efterspørgsel og fortsætte deres virksomhed trods de nye strenge begrænsninger for fysisk kontakt. En undersøgelse, som IFS gennemførte i april 2020 viser, at hele 70 procent af de 3000 der deltog, har planer om at øge investeringerne i digitale løsninger.
– Vi ser, at de, som har investeret kraftigt og planlagt digitalisering inden at pandemien indtraf, er kommet stærkere igennem krisen end deres konkurrenter. At have de rette værktøjer til hurtigt at kunne håndtere skiftende forretningskriterier er en nøglefaktor i virksomhedernes genopretning og fremtidige vækst, siger Martin Gunnarsson, som leder et globalt team med næsten 600 personer, som har udviklet en ny cloud-baseret og mobilt tilgængelig version af forretningssystemet IFS.
Pandemien har understreget vigtigheden af, at hurtigt kunne tilpasse sig forandringer i markedet, og dette har givet drivkraft til at accelerere såvel digitalisering som servitization, som har været en boblende trend iblandt produktionsvirksomheder i flere år.
– At ændre sin forretningsmodel til at levere services handler i bund og grund om at forenkle hverdagen og maksimere fordelene for slutkunden. Et eksempel er vores kunde Jotun, en producent af maling, som blandt andet leverer løsninger til skibsfartsindustrien. Tidligere har de produceret og solgt maling til at male skibene skrog. Men nu, ved hjælp af ny teknologi, kan de i stedet kombinere produkter og services, for at deres kunder skal opnå en mere omkostningseffektiv drift, siger Martin Gunnarsson.
Han forklarer, at Jotun nu kan måle hvor effektivt et skib sejler igennem vandet. Dette gør de i realtid via sensorer på kundernes skibe. Derved kan de informere deres kunder, når det er tid til at vedligehold og male skroget.
Resultatet er lavere brændstofomkostninger for Jotuns kunder og dermed en mindre påvirkning af miljøet.
– IFS’ løsning er rygraden i deres virksomhed, ikke bare for at producere og levere maling, men også for hele tiden at være klar til at lave ændringer i såvel arbejdsmetoder som produkter. I dag kræves en stor fleksibilitet for at kunne leve op til kundernes ønsker, vælge til, vælge fra, justere og tilpasse de enkelte produkter til komplekse løsninger efter varierende behov. Dette gælder uanset om man producerer maling, fly, skilifte eller bygninger, pointerer Martin Gunnarsson.
Uden den rette teknologi bliver det dyrt at holde styr på både sin egen og sine kunders komplekse virksomheder. Dette hjælper IFS til med ved at samle al virksomhedens information om og kommunikation med kunder, anlæg og medarbejdere i én fælles løsning.
– Med indbygget funktionalitet til machine learning, augmented reality (AR), ressourceoptimering og lignende automatiserer vi de daglige rutiner for vores kunder – så de kan fokusere på deres styrker og udvikle deres produkter og services, til at være de bedste inden for deres felt, siger Martin Gunnarsson.
Lige som mange af deres kunder, har IFS også tilpasset sig servitization-trenden, hvilket omfatter en ændring fra engangssalg af et produkt til en mere forudsigelig aftale baseret på tilbagevendende indtægter via abonnement.
– Størstedelen af vores kunder vælger nu at køre deres forretningssystem i skyen og betale det som en service med månedlig fakturering. Dette giver en tryghed for begge parter, da det bliver lettere at forudsige både indtægter og udgifter, siger Martin Gunnarsson.
Læs mere om hvordan den rette teknologi forbedrer kundeoplevelsen