Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Solution Architect, IFS
Volvo har produceret, solgt og serviceret lastbiler og busser i en menneskealder. Hvad de færreste ved er, at Volvo siden 1950’erne har opbygget en stor forretning inden for genanvendelse. Volvo Remanufacturing indsamler brugte komponenter fra Volvo-køretøjer over alt i verden og genfremstiller dem i samme kvalitet som nyproducerede komponenter.
Det er en god forretning. Volvo Remanufacturing har siden etableringen haft en gennemsnitlig årlig vækst på 10 procent og beskæftiger i dag omkring 800 medarbejdere fordelt på 6 fabrikker verden over.
Fortjeneste og cirkulær økonomi går hånd i hånd
Remanufacturing - eller genfremstilling - er et brandvarmt emne. Klimaudfordringerne kræver handling, og remanufacturing er et af de områder, hvor der er mest at hente i klimaregnskabet. Volvo Remanufacturing blev oprindeligt etableret af rent økonomiske årsager, men er blevet kraftigt moderniseret i de senere år, så konceptet i dag fokuserer på bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Netop nu høster Volvo - og dermed Volvos kunder - også store forsyningsfordele, da Remanufacturingdivisionen forsyner Volvos fabrikker og værksteder med komponenter uden de alvorlige forsinkelser, der er opstået i de globale forsyningskæder i kølvandet på pandemien.
Lyt til interview med Ann-Sofie Wulfsberg og Andreas Gustafsson fra Volvo Group her
4 byggeklodser
Volvos erfaring er, at succesfuld remanufacturing hviler på fire grundprincipper:
- Nye komponenter skal fra starten designes med henblik på remanufacturing
- Man skal etablere et logistiksystem for indsamling af kasserede komponenter
- Klargøring. Man skal have processer for rengøring af komponenter, som sikrer at mest muligt genanvendes
- Markedsføring. Man skal hjælpe kunderne med at forstå ideen og sætte en attraktiv pris
Med denne opskrift har Volvo Remanufacturing opnået en win-win-win-situation, som tilfører værdi til både klimaet, kunderne og Volvos forretning. Klimaet først: Genfremstillingsprocessen medfører et lavere CO2-udslip og reducerer energiforbruget med 80 procent. For kunderne betyder den smidigere adgang til genfremstillede komponenter bedre økonomi. Både fordi det giver hurtigere reparationer, så lastbilen eller bussen hurtigere er tilbage på vejene, og fordi køretøjernes levetid forlænges. Det er ofte umuligt at skaffe komponenter og reservedele til ældre modeller, som er taget ud af produktion. Det problem har Volvos kunder ikke, fordi komponenterne er i evigt omløb.
Forventer 60 procent vækst
Det intensiverede fokus på klimaudfordringerne har sat fornyet fart under kedlerne i Volvo Remanufacturing. Målet er nu en vækst på 60 procent frem mod 2025. Man går både efter vækst i eksisterende segmenter og nye, herunder eldrevne køretøjer hvor blandt andet genanvendelse af batterier er et stort fokusområde. Her kigger man på såvel reel genanvendelse og ”second-life”, hvor de brugte batterier får et nyt liv i en helt anden sammenhæng. Derudover er afmontering et nyt indsatsområde, som skal sikre bedre udnyttelse af værdifulde metaller.
Volvo Remanufacturing en meget spændende case, hvor man har gjort sig konkrete erfaringer med remanufacturing over en lang årrække. For mange produktionsvirksomheder er det jomfrueligt land. De kan hente stor inspiration hos Volvo. For remanufacturing er kommet for at blive og vil med garanti blive et af fremtidens helt store vækstområder.