Kunstig intelligens (AI) er nu så avanceret, at den kan bestå Turing Testen med mere end 150 milliarder sprogparametre. Det må få mellemledere i erhvervslivet til at kigge sig en ekstra gang over skulderen. Hvis AI kan instruere medarbejderne i, hvad de skal gøre, er der så overhovedet brug for mellemledere? Selv det at være vært for et møde og lave te kan blive overflødigt.
Pave Frans har muligvis en mere optimistisk og sikkert mere korrekt ide om, hvordan AI kan bidrage til menneskeheden i fremtiden. Det er sandt, at vi mennesker er bedre end maskiner til at forstå kontekst, skabe relationer og forbinde ikke-relaterede muligheder med hinanden. Men maskiner - AI - er fantastiske til en række ting, som mennesker er notorisk dårlige til. Og det er på disse områder, AI vil vinde frem på markedet - ikke for at erstatte os, men for at dække vores svage sider.
Mennesker er uforudsigelige
Et område, hvor AI brillerer, er processer, der skal være helt ensartede og kræver mere opmærksomhed, end mennesker kan levere. De fleste kender eksempler på menneskelige fejl, som har haft økonomiske konsekvenser. Det kan være noget så simpelt som at indtaste en indkøbsordre i euro i stedet for danske kroner, hvilket kan forkludre regnskaberne og være svært at udrede. AI er ekspert i at spotte uoverensstemmelser. Den bliver ikke distraheret af forstyrrende tanker om kaffepauser, en urimelig chef eller den næste opgave.
Det et typisk ikke på nogens favoritliste at afstemme fakturaer og indkøbsordrer, men det gør AI gerne - endda bedre og hurtigere end en medarbejder, der helst er fri og gerne vil lave noget mere meningsfuldt.
Jeg blev på et tidspunkt sendt ud i en virksomhed for at opklare, hvorfor det automatiske match mellem indkøbsfakturaer, modtagelsesbekræftelser og indkøbsordrer lå på blot 7 procent, mens resten af koncernen havde et match på 97 procent. Det viste sig, at brugerne havde konfigureret systemet til at matche indkøbsordrer og afsendelsesbekræftelser. Det vidste medarbejderen i varemodtagelsen ikke, så han tastede forkerte numre ind i systemet.
Det tog lidt tid at rede det ud, men det lykkedes at matche 4.700 modtagelsesbekræftelser med deres indkøbsordrer, hvorved man bl.a. fik bremset automatiske betalinger til leverandører, der allerede var betalt. AI kan matche varemodtagelser og betalinger med indkøbsordrer hurtigere og mere pålideligt end mennesker, og simple, men effektfulde indsatser som denne, viser de lavt hængende frugter, erhvervslivet kan høste med digital transformation.
Tag os til Mars
Én, der forstår AI bedre end de fleste, er skakmesteren Garry Kasparov, der som den første tabte til AI. Han har efter sit nederlag advokeret for et samspil mellem den menneskelige x-factor og AI’s rå computerkraft, som kan analysere spillet bedre, end noget menneske nogensinde vil kunne.
Kasparov siger:
”Nu hvor maskinerne har så stor kraft, skal vi finde et tilflugtssted i vores egen menneskelighed. Vi skal fokusere på vores kreativitet, intuition og vores menneskelige kvaliteter, som maskinerne altid vil mangle. Vi er nødt til at definere det territorie, hvor maskinerne skal fokusere deres kræfter. Det er en ny type samspil, hvor vi anerkender det, vi er gode til som mennesker, og undlader at blande os i det, maskinerne er bedre til - også selvom det sårer vores stolthed.”
I sin bog Deep Thinking tegner Kasparov et optimistisk billede af fremtiden med AI:
”Lige meget hvor gode vores algoritmer er, så vil vi altid kunne finde bedre, mere kreative og ambitiøse måder at bruge dem på. Hvorfor lade genier grave grøfter, når de kan tage os til Mars?”