Af Christian Pedersen, Chief Product Officer, IFS
Hvis du har prøvet det Gyldne Tårn i Tivoli, ved du, hvordan G-Force føles. Den samme kraft har verdensøkonomien nu været udsat for. Efter et fald på tre procent i 2020 forudser Verdensbanken, at den globale økonomi vil vokse med fire procent i år. Dygtige, progressive virksomheder har i al stilfærdighed forberedt sig til denne turn-around ved at investere i teknologi. Ikke blot for at optimere på de indre linjer, men for at gøre sig attraktive på de eksterne.
Flere investeringer kanaliseres over i forretningssystemer, der skaber the network effect - eller netværkseffekt. Det vil sige software, der gør det så let eller interessant at samarbejde med en virksomhed, at flere og flere samarbejdspartnere søger over i dens netværk på bekostning af konkurrenterne. De konkurrencemæssige fordele afledt af netværkseffekten kan spænde vidt, fra udvikling af mere intuitive produkter eller services og lavere costpriser til hurtigere svartider eller eliminering af leveranceproblemer. Særligt sidstnævnte kan blive en faktor, vi periodisk skal leve med, indtil verdensøkonomien kommer op i gear igen efter pandemien.
Professionel gruppedynamik
Netværkseffekten kan opstå i alle brancher. Den findes inden for logistik, hvor en tredjepartslogistikleverandør fx kan have et softwaresystem, der gør det nemt at samarbejde med mange forskellige handelspartnere i et automatiseret, gnidningsfrit platformsmiljø. Vi ser den i byggebranchen, hvor virksomheder med systemer, der understøtter samarbejde mellem byggeprojekter, leverandører og underleverandører, har en konkurrencefordel. Og den findes i produktionsindustrien, især inden for områder som bæredygtighed og one-click-manufacturing (3D), hvor enkle og smidige samarbejdsprocesser mellem netværkspartnere kan give konkurrencemæssige forspring.
ERP retter blikket ud af
Hidtil har ERP-systemernes vigtigste opgave været at optimere og smidiggøre transaktioner i virksomheder. Nu bliver opgaven at levere softwareapplikationer, der gør det samme, men for virksomheders økosystemer af samarbejdspartnere. ERP bliver nøglen til den platformsforretning, der i fremtiden bliver virksomheders stærkeste vækstmotor.
Vækstpotentialet i et logistikfirma kan sagtens ligge i at sammensætte standard transaktionssystemer, som shippingfirmaer og kunder oplever som mere brugbare end konkurrenternes. Det er ikke usandsynligt, at gevinsterne er større her end ved at finjustere på optimeringsknapperne i logistik-flowet igen og igen. Dertil kommer, at netværkseffekten er som en snebold, der tager fart. Når netværket er let tilgængeligt, brugbart og værdiskabende, vil det tiltrække flere, og dermed blive endnu mere attraktivt og så fremdeles.
Nogle virksomheder kan bruge deres egne systemer til at disrupte markedet og skabe netværkseffekt. Andre skal arbejde på en anden virksomheds platform, hvilket igen vil tilføre værdi til netværket, som øger de konkurrencemæssige fordele. Nogle gange kan værdien ligge i noget så enkelt som at skabe fuld gennemsigtighed i leverancekæden. Tænk på, hvordan man som kunde i Amazon kan se, hvor mange enheder, der er på lager af en given lagerført vare, og hvordan andre e-com-leverandører har kopieret netop denne værdiskabende funktionalitet.
Evnen til at skabe netværkseffekt får voksende betydning i alle brancher, som skal få forsyningskæder, efterspørgsel, kapacitet og andre kritiske faktorer til at gå op i en højere enhed for at kunne levere gode kundeoplevelser. Og det er vel det, vi alle ønsker?