I forbindelse med sit besøg i Indien i sidste uge luftede Bill Gates ideen om at betale folk for at bruge Microsofts søgemaskine. Det skriver Berlingske Tidende. Bill Gates henviste til konkurrenten Googles årlige annonceindtægter på 30 milliarder kroner.
»Googles forretningsmodel er ikke baseret på gratis software. Forretningsmodellen er baseret på annoncer, som de tjener en masse penge på. Men de deler ikke annonceindtægterne med slutbrugerne. Google beholder dem selv,« sagde Gates.
Microsoft har i dag kun en meget lille del af søgemarkedet i forhold til Google. MSN har en markedsandel på 12 procent, mens Google sidder på 45 pct. af alle internet-søgninger i USA. Men Microsoft satser på at indhente konkurrenten - og et af midlerne kan være at dele annoncepengene med brugerne.
Flere nye søgemaskiner, som GoodSearch og Iwon, kanaliserer allerede en del af annoncekronerne til brugerne og til velgørenhed.
Det har også været fremme, at Microsoft overvejer at tilbyde flere reklame-finansierede programmer og tjenester. Men det er uklart, om indtægterne også her skal deles med brugerne.