Artikel top billede

Flere danske elbiler er gået op i flammer

Elbil-branden i denne uge er ikke den første. Der har allerede været mindst fire brande i danske elbiler.

En elbil sat til opladning med et uautoriseret kabel menes at være årsag til branden på DFDS-færgen ”Pearl of Scandinavia” onsdag morgen. Branden på vogndækket blev nedkæmpet af færgens eget mandskab, men der er sket store skader på færgen og flere biler. De tekniske undersøgelser skal nu klarlægge, om det var forlængerledningen eller selve elbilen, der var skyld i branden. Men uanset udfaldet, så kan sagen sætte et nyt spørgsmålstegn ved sikkerheden i elbiler.

Danmark er udpeget som et foregangsland for elbiler og de korte geografiske afstande kombineret med en veludbygget infrastruktur har blandt andet lokket firmaet Better Place til de danske veje. I forbindelse med klimatopmødet sidste år kørte en hel kortege af elbiler gennem København.

Men der har allerede været en række sager om brande i forbindelse med elbiler. Foruden den seneste brand på DFDS-færgen har der været fire andre brande i løbet af det sidste halvandet års tid – i København, Horsens og Ålborg. Tallet skal ses i forhold til, at der kun er omkring 300 elbiler i Danmark.

Sidste år var det en eldrevet Jaguar XF, der brød i brand i et værkstedslokale i København. Elbilen udbrændte totalt. En ombygget Nissan Qashqai, som var stillet til ladning udenfor et værksted i Aalborg, udbrændte i marts 2010. For få måneder siden udbrændte batterierne i en lastvogn under ombygning til eldrift ved København.

I januar 2010 udbrød der en mindre brand i en forsøgs-elbil parkeret i kælderen under Bytorv Horsens. Bilen var en del af forsøget Prøv1elbil, med biler leveret af ChooseEV. En fejl i varmesystemet blev udpeget som årsag til branden.
 

Det er ikke raketvidenskab

Hos Dansk Elbil Komité, som har til formål at fremme produktionen af elbiler, mener man ikke, at sagerne om brande i elbiler vil skræmme forbrugerne.

"Alle uheld med elbiler er da uønskede, men jeg tror ikke de vil skræmme eller ryste køberne på længere sigt. Vi er endnu i en udviklingsfase - meget små styktal og langt fra "flow" i produktionen. Det vigtigste er nu, at vi får fundet årsagerne til uheldene, så der kan korrigeres. Det er jo ikke raketvidenskab at lave elbiler, men det kræver godt solidt håndværk - det være selve elbilerne såvel som udstyret omkring dem. Udviklingen går videre og elbilerne bliver stadigt bedre og sikrere," siger Per Jørgensen Møller, der er formand for komitéen.

Han tilføjer at det endnu er for tidligt at udtale sig om den konkrete sag med branden på DFDS-færgen. Bilen, som brød i brand onsdag, var angiveligt en ombygget Nissan. Det var altså ikke en fabriksproduceret elbil, men en normal benzinbil, hvor man senere har indbygget en elmotor. Bilens ejer Søren Ekelund er ejer af firmaet A Future EV, som konverterer almindelige biler til elbiler.

De eksperter, som ComON har talt med, afviser, at brandfaren i elbiler skulle være større end i almindelige biler. Men risikoen for fejl i konverterede biler vil altid være større end i de biler, der er færdigbygget på en fabrik.

”Hvis elbiler er lavet ordentligt, så burde der ikke være større risiko. Men når du ombygger din bil, så vil der altid være en forhøjet risiko for, at noget kan gå galt. Fabrikkerne kan ikke tillade sig denne form for fejl, og tester derfor produkterne meget længere tid før de får lov til at komme på markedet,” siger Kjeld Nørregaard, der er programleder for Elektrisk Transport på Teknologisk Institut.

Det bekræftes af civilingeniør Anders Fosnæs, der er konsulent hos Dansk Energi.

”En elbil er i princippet ikke farligere end en benzinbil, man er bare ikke nået så langt i forhold til udvikling, standardisering og brugerkundskab,” siger han.
 

Satser på autoriserede ladestandere

Better Place, som udbyder infrastruktur og services til elbiler, vil afvente de endelige tekniske undersøgelser før man vil kommentere direkte på ulykken. Men firmaet understreger, at sikkerhed kommer før alt.

"Den løsning, vi vil tilbyde forbrugerne, har et helt andet niveau af sikkerhed, intelligens og brugervenlighed. De moderne elbiler, der kommer på markedet næste år – herunder Renault Fluence elbiler med udskifteligt batteri – er serieproducerede elbiler bygget fra bunden med fuldt fokus på sikkerhed og efterlevelse af standarder," siger Mikkel Linnet, der er kommunikationskonsulent hos Better Place Denmark.

Branden på færgen skyldtes angiveligt en uautoriseret opladning af en ombygget benzinbil. Better Place satser på, at en kombination af seriefremstillede biler, ladestandere og batteriskiftestationer vil give kunderne den nødvendige sikkerhed.

"Al opladning af elbiler ved Better Place’s ladestandere vil være intelligent styret, uanset deres fysiske placering. Vi vil ikke understøtte uautoriserede opladningsløsninger. Vores opladning af de moderne elbiler bliver med autoriserede og standardiserede kabler, stik og ladestandere," tilføjer han.
 

Berømt sangers elbil brød i brand

Det er ikke kun i Danmark, at der har været brande i elbiler. En anden ombygget hybridbil satte i starten af november ild til en lagerbygning i San Francisco. Det skriver BBC News. Både lagerhuset og elbilen tilhører sangeren Neil Young, som har fået sin Lincoln Continental fra 1959 ombygget til at køre på batterier og bio-diesel.

En fejl under opladning fik bilen til at bryde i brand, og det spredte sig til resten af bygningen, hvor mange af sangerens personlige ejendele gik op i flammer. Her var der angiveligt også tale om en uautoriseret opladning i en bygning med forældede elstik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere