Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. februar 2005.
Fra skuldertræk til optimistiske hjertesuk er de umiddelbare reaktioner hos brugerne på topchef Carly Fiorinas afsked med Hewlett-Packard.
Næppe var blækket tørt på Carly Fiorinas fyreseddel, før luften var tyk af gisninger om, hvem der skal erstatte kvinden, som efter godt fem år i direktørstolen sidste onsdag forlod HP med mere end en kvart milliard kroner på lommen. Capellas? Livermore? Joshi?
Foreløbig synes en af HP's vigtigste interessegrupper - brugerne - dog at indtage en pragmatisk holdning til spørgsmålet, når blot eventuelle ændringer i virksomhedens strategi bliver til det bedre.
It-chef i byen Chesterfield, Missouri, Jim Michael, har aldrig haft noget at udsætte på HP og virksomhedens produkter. Han blev overrasket over nyheden, men har ingen planer om at skifte leverandør.
- Vores valg af HP har aldrig haft noget at gøre med, hvem der sad ved roret og vil heller ikke få det, med mindre den nye direktør leder selskabet i en helt forkert retning, siger han og tilføjer:
- Så længe de blot ikke begynder at skrotte nøgle-produkter som Ethernet-switche og Proliant-servere.
Selv hos Procter & Gamble, som har en ti-årig service-kontrakt til tre milliarder dollars med HP, er det "business as usual". Talskvinde Lisa Popyk fortæller, at P&G blev kontaktet direkte i løbet af fyrings-onsdagen af HP, som overbragte beskeden og beredvilligt svarede på spørgsmål.
- Vi er ikke bekymrede. Selskaber undergår jo fra tid til anden ændringer, ledelses- eller personalemæssigt. Over for os har deres service på alle niveauer været eksemplarisk, og vi har ingen grund til at tro, at det ikke vil fortsætte.
Andre brugere er dog mere skeptiske - for eksempel en tidligere Compaq-kunde, en anonym it-arkitekt i Texas. Han har, lige siden HP overtog Compaq, haft problemer med både produkter og kvalitet. Som konsekvens er hans Compaq-servere er blevet skiftet ud med Dell, ud fra såvel et pris- som et funktionalitetshensyn.
- Jeg måtte betale 30.000 dollars for en mellemstor afdelingsserver fra Compaq, som jeg nu kan købe hos Dell for 4.000 dollars. Og Dell-serverne lader sig nøjagtigt ligeså nemt integrere i mit miljø, siger han.