Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. april 2002.
Det er nu efterhånden fem år siden, at man kunne læse de første overskrifter med varsel om en række traditionelle erhvervs snarlige død for hånden af en fremvoksende digitalisering.
Medierne forsøgte at overgå hinanden i dommedagsprofetier, men samtidig voksede utrygheden også inden for egne rækker. For hvad der måtte ske for købmanden nede på hjørnet, ville også ramme medierne selv - så vidt rakte selvindsigten tilsyneladende dengang.
Så mens detailvirksomheder begyndte at tænke i e-business og måske forsøgte e-handel og bestemte sig for, at det bedre kunne betale sig at gøre bagbutikken digital, var det i løbet af få år kun de mest bagstræberiske medier, der ikke kunne præsentere et web-sted med et udvalg af nyheder eller måske ligefrem størstedelen af avisens indhold gjort tilgængeligt.
Men selv om digitaliseringen endnu ikke har aflivet hverken hjørnekøbmanden eller dagbladene, så er det stadig iværksætternes Klondyke.
En perfekt grobund for en række muterede virksomhedsformer, der konstant udfordrer den trationelle måde at tænke på i en række brancher. På medieområdet kaldes det konvergens, og det er et fint ord, som medieejere og journalister godt kan lide at bruge. Til gengæld bryder visse af dem sig ikke meget om, når den viser sig i form af eksempelvis tjenester som Newsbooster.
Alt efter temperament kan man kalde Newsbooster en snyltervirksomhed eller et nyttigt nyhedsredskab - fakta er, at tjenesten er en form for nyhedssøgemaskine, der lever af at indsamle såkaldte dybe links til artikler efter læserens prædefinerede ønsker og tage betaling for adgangen til disse.
Dansk Dagblades Forening mener, at der er tale om krænkelser af mediernes ophavsrettigheder og markedsføringsmuligheder, og forsøger at nedlægge fogedforbud mod tjenesten, mens disse linjer skrives.
I udlandet har lignende sager været ført, og endnu er det ikke lykkes at få et udfald til mediernes fordel hverken der eller herhjemme.
Den verserende sag ligner derfor endnu en dødssejler, som DDF burde droppe at bruge ressourcer på. Formentlig er den blevet gennemtvunget af nogle få bagstræberiske DDF-medlemmer, men resultatet er blot at give Newsbooster en marketing-kampagne, som dotcom-virksomheden sikkert ikke selv ville have kunnet betale for.
Aviserne vælger selv hvad de vil lægge online - hvis de ikke vil have deres dyrt researchede historier lagt gratis til skue, så kan de beholde dem i aviserne, og ser man på de fleste brede netmedier, så bringer de jo flest overfladiske historier. Dem som alle de andre medier også har, fordi de har købt dem fra gammelkendte versioner af Newsbooster:
Nyhedsbureauer som Reuters eller Ritzau. Er der en selvopdyrket historie, så må man stadig ty til avisen for at få baggrundsvinklen og andre detaljer med. Og argumentet med, at dybe links betyder, at læseren ikke ser avisens reklamekampagner, er ved at løse sig via formater, der lægges ind på selve artiklen, sådan som man også kender det fra papiravisen.
Newsbooster er i sin grundide ikke anderledes end dusinvis af lignende tjenester fra både ind- og udland, og endnu har man ikke set nogen økonomiske succeshistorier fra dÈn kant.
Såvidt jeg kan se er de nye busstop-omdelte gratis-aviser en langt større trussel mod dagbladene. Min personlige forbruger-vurdering er, at begge er lavkvalitetsprodukter med for mange nyheder i telegramform, som jeg så i tv-nyhederne aftenen før. De har kun læsere, fordi de er gratis - i lighed med de fleste online-tjenester, og uden ond vilje i øvrigt spår jeg heller ikke Newsbooster en stor fremtid.
De fleste virksomheder erkendte under dotcom-bølgen, at fremtidens succes er afhængig af viljen og evnen til at forandre sig.
Medierne - der ud over Statsradiofonien jo også er kommercielle foretagender - må lære at gøre det samme, for eksempel ved at omtænke deres online-strategi og samspillet med den trykte udgave. Og ved at handle offensivt, som Berlingske Tidende gjorde ved at lancere sin egen gratisavis Urban, da Metro Express kom frem.
Af en eller anden grund bringer internettet bladenes egen forening helt i defensiven.
Men Newsbooster kommer ikke til at tage livet af de traditionelle medier - det kan bagstræberi og blind tiltro til egne fortræffeligheder sagtens klare alene.