Danske webselskaber kører med overskud

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. marts 2002.


Efter et par år med benhård udskilning i alle lag af dotcom-branchen begynder flere rene web-foretagender at melde om fremgang og overskud på bundlinien. Men analytiker advarer om at se solstrålehistorierne som en generel trend.

Venture-kapital i hånden, ansatte på to danske kontorer og ekspansionsplaner mod udlandet. Det lyder som en dotcom-historie fra 1999, men det er dansk virkelighed anno 2002 i streaming media-selskabet Arkena, hvor der meldes om sorte tal på bundlinien efter en årsomsætning på fem millioner kroner i 2001.
I permission marketing-virksomheden Forbrugerliv har man skabt et overskud på 1,05 millioner ud af en omsætning på blot 2,6 millioner kroner - en overskudsgrad på over 40 procent.
Break-even før forventet
Ask-Alex.com har klaret sig frem til break-even flere måneder før forventet på en forretningsmodel, der ellers har været erklæret en dødssejler - nemlig som en reklamefinansieret indholdsportal. Og sidst men ikke mindst er den dansk-ejede modebutik Haburi.com nu så velkørende på hele det europæiske marked, at direktør Michael Vad erklærer virksomheden parat til salg.
Selv om vinderne er få i forhold til de mange koncepter og virksomheder, der sank i grus med dotcom-boblens bristen, spores der en klar tendens. De vindende koncepter har alle hver på sin måde udnyttet nogle kvaliteter ved internet, som gør dem til alternativer mere end reelle konkurrenter til deres modparter i den traditionelle verden.
- Vi har været gode til at udnytte den måde, internet-annoncering har udviklet sig på, siger direktør i Forbrugerliv.dk Klavs Pedersen eksempelvis om selskabets succes. Samtidig påpeger han, at med en model, der har mere tilfælles med gammeldags direct mail end med bannerannoncering, har Forbrugerliv.dk ofte fået midler fra andre konti hos annoncørerne, end dem, der stod "netannoncering" på. Også Ask-Alex's succes skyldes evnen til at splejse gamle og nye reklameformater sammen - på portalen kan lokale annoncører blive koblet på informative artikler om eksempelvis havearbejde ved hjælp af forbrugerens postnummer.
Bitten Olesen, markedsanalytiker hos IDC tøver dog med at kalde de få solstrålehistorier for en generel positiv trend.
- Det er ikke rigtig repræsentativt for branchen. Men der er en lille procentdel, som vil kunne klare sig, fordi de har haft et godt forretningskoncept og måske også nåede at få venture-kapital, siger hun.
- Typisk er overleverne små og har en mega-motivation for, at de skal stå igennem. Men jeg tror ikke på, at vi vil se mange succeshistorier i det næste halve år, siger Bitten Olesen.

Billedtekst:
Ask-Alex.com med direktør Jim Groser i spidsen er en af de danske dotcom-virksomheder, der har slået oddsene og nu kan
melde om break-even før budgetteret.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere