Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. marts 2002.
Efter et par år med benhård udskilning i alle lag af dotcom-branchen begynder flere rene web-foretagender at melde om fremgang og overskud på bundlinien. Men analytiker advarer om at se solstrålehistorierne som en generel trend.
Venture-kapital i hånden, ansatte på to danske kontorer og ekspansionsplaner mod udlandet. Det lyder som en dotcom-historie fra 1999, men det er dansk virkelighed anno 2002 i streaming media-selskabet Arkena, hvor der meldes om sorte tal på bundlinien efter en årsomsætning på fem millioner kroner i 2001.
I permission marketing-virksomheden Forbrugerliv har man skabt et overskud på 1,05 millioner ud af en omsætning på blot 2,6 millioner kroner - en overskudsgrad på over 40 procent.
Break-even før forventet
Ask-Alex.com har klaret sig frem til break-even flere måneder før forventet på en forretningsmodel, der ellers har været erklæret en dødssejler - nemlig som en reklamefinansieret indholdsportal. Og sidst men ikke mindst er den dansk-ejede modebutik Haburi.com nu så velkørende på hele det europæiske marked, at direktør Michael Vad erklærer virksomheden parat til salg.
Selv om vinderne er få i forhold til de mange koncepter og virksomheder, der sank i grus med dotcom-boblens bristen, spores der en klar tendens. De vindende koncepter har alle hver på sin måde udnyttet nogle kvaliteter ved internet, som gør dem til alternativer mere end reelle konkurrenter til deres modparter i den traditionelle verden.
- Vi har været gode til at udnytte den måde, internet-annoncering har udviklet sig på, siger direktør i Forbrugerliv.dk Klavs Pedersen eksempelvis om selskabets succes. Samtidig påpeger han, at med en model, der har mere tilfælles med gammeldags direct mail end med bannerannoncering, har Forbrugerliv.dk ofte fået midler fra andre konti hos annoncørerne, end dem, der stod "netannoncering" på. Også Ask-Alex's succes skyldes evnen til at splejse gamle og nye reklameformater sammen - på portalen kan lokale annoncører blive koblet på informative artikler om eksempelvis havearbejde ved hjælp af forbrugerens postnummer.
Bitten Olesen, markedsanalytiker hos IDC tøver dog med at kalde de få solstrålehistorier for en generel positiv trend.
- Det er ikke rigtig repræsentativt for branchen. Men der er en lille procentdel, som vil kunne klare sig, fordi de har haft et godt forretningskoncept og måske også nåede at få venture-kapital, siger hun.
- Typisk er overleverne små og har en mega-motivation for, at de skal stå igennem. Men jeg tror ikke på, at vi vil se mange succeshistorier i det næste halve år, siger Bitten Olesen.
Billedtekst:
Ask-Alex.com med direktør Jim Groser i spidsen er en af de danske dotcom-virksomheder, der har slået oddsene og nu kan
melde om break-even før budgetteret.
Foto: Torben Klint