Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. januar 2002.
COMMUNITIES. Det kan være en svær opgave at skabe det liv, som er essentielt for, at et debatforum ikke fremstår tom som en skolegård efter klokken 17, påpeger en komunikationsrådgiver. Til gengæld kan virksomheder udnytte netværks-effekten til at få mere ud af deres medarbejdere, mener en amerikansk ekspert i net-fællesskaber.
Længe før vi lærte at sætte www foran en web-adresse, fandtes der online-fælleskaber i form af diskussionsgrupper som eksempelvis Usenet. Og mange virksomheder har siden midten af 1990'erne forsøgt at udnytte den meget eftertragtede effekt af et velfungerende community, som online-fællesskaberne hedder på nettets engelske referencesprog.
En betragtelig andel af større danske web-steder, hvad enten de tilhørte produktionsvirksomheder eller medier, har på et eller andet tidspunkt forsøgt sig med et åbent debatforum som led i den eksterne kommunikation. Men forsøg på at involvere den bredere befolkning i en dialog går ofte trægt, og det er der flere forklaringer på, mener cand.phil. Michael Kirkeby Pedersen fra kommunikationsbureauet Prospekt X, som er medredaktør på bogen "Når nettet ændrer verden".
- Det kan være enormt svært at puste liv i erhvervsmæssige communities, selv om erhvervslivet meget gerne vil sætte det i gang. Medicinalbranchen har nogle gode eksempler, og selv en detailforhandler som Silvan har haft nogen held med det. Men ofte skal man have professionelle folk til at løbe det i gang - og det skal have en nytteværdi. For det ser ikke godt ud at have et tomt debatforum på sit web-sted. Så virker det som om, folk er ligeglade med virksomheden og dens produkter, siger han.
En virksomhed, som er blevet rost meget for at kunne bruge community-effekten direkte i forretningsøjemed, er online-boghandlen Amazon.com. Men trods bred anerkendelse af ideen med at lade brugerne anmelde virksomhedens produkter og dermed højne troværdigheden i forhold til andre brugere, er konceptet faktisk ikke blevet kopieret ret ofte - og slet ikke i Danmark.
- Det er også et spørgsmål om kritisk masse. Det er jo stadig kun få ud af de millioner af mennesker, som handler på Amazon, der rent faktisk giver sig tid til at skrive anmeldelser, siger Michael Kirkeby Pedersen.
Stille medarbejders stemme
Men hvor et offentligt tilgængeligt debatforum let - med Michael Kirkebys ord - kommer til at minde om en rungende tom skolegård efter skoletid, så kan virksomheder med fordel udnytte intranet til bedre at udnytte medarbejdernes kompetencer, mener en af de mest anerkendte eksperter på området online communities, Howard Rheingold, der for flere år siden blev udråbt til "den første borger på internet".
Han nævner i en artikel på www.rheingold.com et eksempel, hvor en farmaceutisk virksomhed havde nedsat et ekspertpanel af virksomhedens skarpeste hjerner for at rådgive ledelsen. Men trods ihærdig mødeaktivitet kom de rigtig spændende ideer først på bordet, da man lod kommunikationen flyde frit via intranet.
- Da gruppen blev redefineret som et socialt netværk, fik de udnyttet den potentielle værdi i at være i konstant forbindelse i stedet for blot et par timer om måneden. Men måske endnu mere vigtigt, så "opdagede" de et af deres medlemmer. Fordi engelsk ikke var hans førstesprog og fordi han talte meget dæmpet, havde han ikke deltaget meget aktivt i møderne og folk havde ikke nogen god fornemmelse af hans erfaringer og ideer. Men online var hans bidrag geniale, og hans kolleger var meget begejstrede, skriver Howard Rheingold.
Billedtekst: Det er svært at puste liv i erhvervsmæssige communities, og de kræver stor volumen for at lykkes, mener Michael Kirkeby Pedersen, Prospekt X.