Virksomheden Ahaa.dk, der ud over at drive portalen af samme navn også agerer webhotel for cirka 500 andre web-steder, fik for nogen tid siden meddelelse fra web-organisationen SpamCop om, at virksomheden var blevet anmeldt for spam af en af organisationens medlemmer.
Men ifølge direktør i Ahaa.dk Sameh Niazy fremgik det hverken, hvilken webadresse der i givet fald var blevet spammet fra eller hvem, der havde indgivet klagen.
? Vi fik bare en e-mail fra en tekniker hos SpamCop om, at vi var blevet anmeldt og sat på listen over åbne e-mail relays, siger han.
Derfor var det umuligt for ham at fastslå, om det var en af portalens nyhedsbreve eller en meddelelse sendt fra en af hotelkundernes websteder, der havde affødt anmeldelsen, og Sameh Niazy vidste derfor ikke, hvad han skulle foretage sig for at undersøge og eventuelt tilbagevise anklagen.
En anmeldelse til SpamCop medfører, at alle fremtidige meddelelser fra den samme afsender vil blive filtreret fra, således at ingen af de kunder, der abonnerer på SpamCops filtre, længere vil modtage meddelser fra den pågældende IP-adresse. Og det resulterede ifølge Sameh Niazy i, at visse af webhotelkunderne oplevede, at de ikke længere kunne kommunikere med hinanden via e-mail.
Webudbydere lukker spammere ind
? Det viste sig, at det ikke engang var afsenderadressen i spam-e-mailen, der var afgørende, men selve e-mail relayet. Så kunder hos os kunne ikke sende e-mails til hinanden. Og det viser jo, at man skal tænke sig om, før man sætter sin lid til sådan et filter. For så kunne jeg vel også bare indgive en falsk og anonym anmeldelse mod mine konkurrenter og lægge deres service ned, siger Sameh Niazy.
Det lykkedes ham til sidst at blive taget af listen via sikkerhedsorganisationen DK-CERT.
Men problemet beror som oftest hos webudbyderen selv, fordi de har de såkaldte åbne relays. Det gør det nemt for udefrakommende at misbruge en e-mailserver til at sende spam, forklarer Per B. Hansen, sikkerhedschef i TDC Internet.
Han har ugentlig omkring 30 klager om spam, som har udspring i åbne relays hos TDC-kunder og kalder det et stort problem, at så mange udbydere ikke selv er klar over, at de lader døren stå åben for spammere.
? Det eneste, der er at gøre, er at udbedre det åbne relay og så forklare til de organisationer, der har spærret for en, at man har lukket hullet, siger han.