Det ægte cybernautiske himmerige venter lige om hjørnet, når bredbåndsforbindelser på 2 Mbit/s er hver mands eje inden for et par år. Brugerne vil flokkes om portalerne for at se film, downloade musik og spille onlinespil.
Det er i hvert fald de brede portalers drømme om fremtiden, mener analytiker ved Forrester Research, Ellen K. Omwando ? men hendes kommentar er ifølge ComputerSweden:
- De tager helt fejl. Faktisk vil bredbåndet true de brede portaler med hundreder af indgange til netindhold. De er oppe mod de store leverandører af indhold, medieselskaberne, siger hun.
Medieselskaberne vil ifølge hende vide at hive folk direkte hen til egne portaler. Det sker, fordi selskaberne har adgang til flere kanaler, hvor de kan reklamere for deres tjenester: film, tv, internet og mobile enheder.
Porno bag 79 pct. af omsætningen
Indholdsleverandørerne vil finde ud af, at de ikke behøver portalerne ? og dermed vil portalerne blive ramt på indtjeningen. Kun specialiserede portaler - drevet af indholdsleverandører - vil klare sig i tiden efter 2005, fordi de vil levere tjenester til brugere inden for et nøje afgrænset område.
Ellen K. Omwando vurderer, at de allerstørste portaler drevet af AOL Time Warner og Terra Lycos selv vil købe indholdstjenester ? og derved tjene penge. De mindre, lokale portaler vil være henvist til at tjene på personlige tjenester til brugerne.
I 2005 ventes omsætningen i Europa på bredbåndstjenester at blive på fem milliarder euro (37 milliarder kroner). I øjeblikket er det mestendels tjenester i forbindelse med porno, der har en forretning. Til gengæld står pornosites for 79 procent af den nuværende omsætning fra bredbåndstjenester i Europa i år, vurderer Forrester Research.