Artikel top billede

(Foto: Dekra)

Kritikken af Motorregistret tager til: Opdateringer rammer alle elbiler

Motorregistret møder massiv kritik for dårlig driftstabilitet. Landets næststørste kæde af synshaller Dekra oplever, at opdateringer af registret giver fejl på alle el-biler.

Motorregistret, som ejes af Motorstyrelsen, er stærkt udfordret på driftsstabiliteten til stor frustration for både medarbejderne ude i synshallerne landet over og de mange kunder, som ofte må gå forgæves.

“Vi oplever, at Motorregistret har problemer med driften flere gange om måneden. Nogle gange er det bare i fem minutter, andre gange en halv dag. Det giver store frustrationer for vores medarbejdere, for det sker uden varsel.“

“Og kunderne bliver sure over, at de for eksempel ikke kan få plader på den nye bil, så de kan komme af sted på ferie til tiden,” fortæller John Gantzhorn, der er teknisk chef hos Applus Bilsyn.

Allan Bruhn, CTO og Teknisk Chef hos Dekra, er helt enig i kritikken af Motorregistret. Dekra er landets næststørste inden for synshaller.

“Men vi oplever faktisk, at problemerne med Motorregistret er langt mere alvorlige. Vi har erfaret, at opdateringer af Motorregisteret har medført fejl på alle elbiler”, fortæller Allan Bruhn.

Hos Dekra har man erfaret, at det ikke bliver gemt i Motorregistret, selvom Dekra registrerer ændringer på el-biler.

“Så selv om man er i god tro og tænker, at alt er godt, har Motorregistret selv enten slettet det igen eller ændret det”, fortæller Allan Bruhn.

“Det er til voldsom frustration for både borgere og for os som synsvirksomhed og bruger af systemet. Det værste er vel, at der bliver udstedt bøder på baggrund af Motorregisteret, og at man kan ikke være sikker på, at det ikke er datafejl i Motorregisteret, som er skyld i det”, siger Allan Bruhn

“Det samme gælder synsvirksomhederne, som bliver bedømt på baggrund af data i Motorregisteret. Her ved vi heller ikke altid, om det er fejl i Motorregisteret”, siger Allan Bruhn.

“Det er Færdselstyrelsen, som har udarbejdet en form for vejledning for synsvirksomheder til, hvorledes Motorregisteret skal bruges.Motorregisteret er ejet af SKAT og Motorstyrelsen, så måske man burde kigge på den konstellation”, funderer Allan Bruhn.

Computerworld har rakt ud til Motorstyrelsen for at få en kommentar til kritikken. Vi vil blandt andet gerne have svar på følgende spørgsmål:

Er styrelsen tilfreds med stabiliteten af systemet?

Har styrelsen igangsat initiativer til at forbedre driften?

I givet fald hvilke?

Hvornår ventes systemet at opnå bedre stabilitet?

Motorstyrelsen er endnu ikke vendt tilbage på Computerworlds henvendelse.