TDC vil opdatere de arbejdsinstrukser, som skal benyttes under nedbrud. Det sker, efter at firmaet onsdag i sidste uge igen blev ramt af et større nedbrud, som slukkede alle bjælker på kundernes mobil-displays i op mod 10 timer landet rundt.
"Det der sker er, at vi gennemgår de instrukser, som folk har fulgt. For der er altså nogle af dem, som trænger til en opdatering," siger Flemming Hynkemejer, der er teknisk direktør hos TDC Mobil.
De interne arbejdsinstrukser er en form for kriseplan, som firmaet følger ved nedbrud for at få liv i kundernes mobiltelefoner igen.
Ansatte i firmaet var i en lang række afdelinger sidste onsdag travlt beskæftigede, da et overgravet kabel ved en myldretidsproppet ringvej i Århus betød nedbrud på TDC's mobil- , kabeltv- og fasttelefonnet. Værst ramt var mobilnettet, der i hele landet altså var ude af drift i op mod 10 timer.
Skaden betød ifølge direktøren, at halvdelen af kapaciteten til Århus-centralen, den ene af TDC's to hovedcentraler, blev afbrudt.
Automatik fejlede
"Det havde faktisk været bedre, hvis vi havde fået klippet hele kapaciteten. Så var det hele nemlig blevet routet automatisk over til Albertslund," siger Flemming Hynkemejer.
Med en Århus-central på halv kraft forsøgte personalet på et tidspunkt ifølge instruksen at afbryde resten af kablerne til centralen.
Meningen var at få Albertslund-centralen til at overtage trafikken. Men det mislykkedes at koble centralen helt fra. Det fik Århus-centralen til at overbeslaste hele systemet, hvilket trak centralen i Albertslund med ned.
Samtidig arbejdede andre med en alternativ fremføring til den ramte central, som skulle erstatte den mistede kapacitet. Og det blev denne løsning, der fik centralen tilbage i drift.
Rutiner skal opdateres
Ifølge den tekniske direktør viser onsdagens hændelse, at de rutiner, som firmaet fulgte i forbindelse med fejlretningen, er modne til en gennemgang.
"Man har haft en fornemmelse af, hvad det var, man skulle, og det har man gjort. Og det har egentlig været rigtig nok.
Men på grund af kompleksiteten, og at man ikke har været 100 procent opmærksom på fremgangsmåden, har man ikke kunnet implementere løsningen så hurtigt som forventet," siger han og henviser til forsøget på at koble Århus-centralen ud.
Forsøget på at frakoble de resterende forbindelser til den fejlramte Århus-central foregik fra det såkaldte Net Overvågnings Center, hvor man kan fjernstyre ind- og udkoblingen på centralerne.
Imidlertid var det ved tilkoblingen af de nye forbindelser nødvendigt at være fysisk til stede for at patche kablerne op på centralen i Århus.
Gennemgangen af hændelsesforløbet viser, at en løbende udvidelse af kapaciteten har betydet, at man skal være langt mere opmærksom på, hvordan nettet skal styres og kontrolleres, forklarer Flemming Hynkemejer.
Det er formentlig dette, der var skyld i, at firmaets redundans svigtede.
"Fejlen viser, at de basale procedurer er fulgt. Men en række detaljerede instrukser ikke var opdaterede, og det er formentlig derfor, at det tog så lang tid at få nettet op igen, siger Flemming Hynkemejer.