Landets to største mobiloperatører, TDC og Sonofon, har i flere år haft en gensidig aftale, der sikrer hinandens kunder mod nedbrud på nettet, som det der onsdag i sidste uge ramte TDC's kunder.
Her var langt de fleste mobilkunder hos TDC afskåret fra omverdenen, mens Sonofons kunder lystigt kunne snakke sig gennem onsdag aften.
Aftalen betyder, at eksempelvis TDC's mobilkunder i praksis kan ringe op via Sonofons antenner når TDC's eget net er nede.
Det fortæller Ib Tolstrup, direktør i telebranchens interesseorganisation Telekommunikationsindustrien.
"Hvis man har et nedbrud hos TDC, kan man sluse kunderne over på Sonofons net og vice versa," siger Ib Tolstrup.
Et døgns varsel nødvendig
Problemet er imidlertid, at teleselskaberne er nødt til at have et døgns varsel for at kunne udføre overførslen i praksis.
"Man lægger ikke bare en enkelt hovedafbryder over til den anden side. Så vil det gå galt. Der skal sættes voldsomme ressourcer og kapacitet ind for at få det til at gå godt," siger Ib Tholstrup.
Derfor skal overførslen af mere end en million kunder fra eksempelvis TDC til konkurrentens net ske planlagt, og i ro og orden. Og det kræver ifølge Ib Tholstrup omkring et døgn at gennemføre.
"Hvis en gravemaskine graver et fiberkabel over, så står man i en situation, hvor det formodentlig vil tage et døgn at lægge trafikken om," siger Ib Tolstrup.
Hvis det nedbrudsramte teleselskab vurderer, at det tager kortere tid at reparere skaden end at vente et døgn, vil firmaet typisk vælge at reparere.
"For det at omlægge er ikke at spøge med. Men man er klar til at gøre det, hvis fristen kan holdes," siger Ib Tolstrup.
[b]Aftale ville ikke hjælpe TDC[/b]
Hos TDC Mobil bekræfter teknisk direktør Flemming Hynkemejer den gensidige aftale med Sononfon. Imidlertid ville den intet have hjulpet i forhold til onsdagens nedbrud, forklarer han.
Aftalen er nemlig beregnet på situationer, hvor dele af et af selskabernes net, eksempelvis en stor central, brænder ned. Og aftalen vil typisk komme på bordet, hvis der er tale om et geografisk afgrænset problem.
Onsdag var problemet for TDC imidlertid, at dækningen i hele landet var ramt samtidig med, at fejlens karakter ville have gjort det umuligt at roame på Sonofons net, forklarer direktøren.
"Hvis jeg havde smidt to millioner kunder over på Sonofons net, var det gået fuldstændigt ned," siger Flemming Hynkemejer.
De ekstra TDC-kunder ville nemlig give Sonofon et ekstra kapacitetsbehov, der er fem gange større end firmaets sædvanlige kapacitet, vurderer Flemming Hynkemejer.
Ifølge den tekniske direktør ville det med aftalen i hånden være nemmere for ham at hjælpe Sonofon end omvendt, alene i kraft af firmaernes størrelse. Problemet er nemlig, at ingen har et net, der kan matche TDC's i størrelse, forklarer han.
"Jeg ville lettere kunne hjælpe Sonofon, end de ville kunne hjælpe mig. Jeg kan slå nogle ting fra, som giver kunderne en lidt dårligere oplevelse, men betyder at der kan komme flere kunder på," siger han.
Aftale aldrig brugt
Hos Telekommunikationsindustrien fortæller direktør Ib Tolstrup, at den gensidige aftale mellem TDC og Sonofon aldrig har været i brug.
Problemet er ifølge direktøren, at det er meget sjældent, at det er muligt at forudsige nedbruddene. Men sker der en så fatal skade, at det vil tage længere tid end 24 timer at genoprette nettet, så vil den blive taget i brug, fortæller Ib Tholstrup.