Forældede, kostbare og stive legacysystemer er for langt de fleste organisationers vedkommende den primære udfordring, når de vil videre med den digitale transformation og øge fokus på innovation og vækst.
”For selv om man virkelig gerne vil af med de her gamle monolit-systemer, så er det nemmere sagt end gjort. På den ene side er de centrale for drift og forretning, men også svære og kostbare at udvikle på, lægge i skyen eller integrere virkeligt effektivt til andre kritiske løsninger. Det er her, at vi kommer ind i billedet,” konstaterer Mark Knill, Chief Commercial Officer (CCO) hos hollandske Thinkwise.
Thinkwise har udviklet en platform, hvor AI har automatiseret størstedelen af processen med at læse og transformere legacy-systemer uden at skulle starte fra bunden.
Hurtigt skift fra grøn skærm til mobilapplikation
"Vi har en komponent i vores platform kaldet ”upcycler”, som – helt kort og meget groft sagt – kan afkode funktionaliteten i legacy-software og bygge nye og moderne komponenter med samme funktionalitet og endda med de gamle data,” forklarer Mark Knill.
”I visse tilfælde kan vores kunder på under to måneder gå fra at arbejde på gamle, grønne skærme til at have en fuldt funktionel mobilapplikation. Samtidig kan du målrettet beholde specifikke funktioner, processer og afhængigheder. Men det sker i en helt ny løsning, der nemmere kan videreudvikles, driftes i skyen og integreres til moderne forretningsplatforme såsom SAP eller Microsoft Dynamics,” tilføjer han.
Thinkwise har for eksempel en kunde, der udlejer cykler, men hvis oprindelige system var bygget til biludlejning. Derfor blev systemet ved at spørge medarbejderne til hestekræfter og registreringsnummer – men var så gammelt, at det var umuligt at bygge om.
”Her brugte en af vores partnere vores platform til at bygge kunden en helt ny og moderne løsning system på kort tid, som både løste deres konkrete udfordring, kunne driftes i skyen og langt nemmere vedligeholdes og videreudvikles,” siger Mark Knill.
Legacyomstilling i koncernklassen
Eksemplet med cykeludlejningen er illustrativt for processen, men – erkender Thinkwise’s CCO – også en smule atypisk. For mange Thinkwise-kunder er private eller offentlige organisationer i koncernstørrelsen.
Her har kunderne gerne behov for at omskabe store, tunge og ofte meget komplekse legacysystemer. Ofte med henblik på at åbne for videreudvikling, øget fleksibilitet og integration med moderne forretningssystemer som f.eks. SAP S/4HANA eller Microsoft Dynamics 365 FO.
”Denne proces er sædvanligvis så kompleks og omfattende, at det kan tage 2-3 år eller mere – hvis det overhovedet lader sig gøre. Men med vores platform kan de i mange tilfælde skære 80-90 procent af tids- og ressourceforbrug samt minimere den samlede projektrisiko i betydelig grad,” siger Mark Knill.
Behov for partnere i Skandinavien
Thinkwise er netop nu ved at etablere sig i Skandinavien, hvor man som bekendt gik meget tidligt i gang med at digitalisere arbejdsgange i både det private og offentlige – og hvor behovet for at modernisere de mange gamle systemer derfor også er meget omfattende.
"Vi er aktuelt i dialog med flere partnere, men vil meget gerne også tale med flere; primært hvor man kan kombinere tung forretningserfaring med konkret viden om applikationsmodernisering og legacy-transformation," siger Mark Knill. "Dette inkluderer systemintegratorer og softwareudviklingsfirmaer, der kan tilføje værdi til vores platform."
For selv om Thinkwise er veletableret på det europæiske fastland, så har virksomheden behov for partnere, der kan tage ansvaret for at levere services i Skandinavien.
"Vi har brug for partnere, der kender markedet, kan arbejde selvstændigt og håndtere komplekse projekter. Dette er afgørende for at kunne tilbyde vores løsninger til kunder i Skandinavien," konstaterer han.