Apple er i forhandlinger med de store musikselskaber om indførelse af en radikal ny forretningsmodel for selskabets kæmpesucces, iTunes.
Den nye forretningsmodel vil – såfremt forhandlinger bliver frugtbare – kunne munde ud fri download fra hele det store musikkatalog, der i dag ligger i iTunes-butikken.
I dag koster et musiknummer otte kroner i iTunes, mens et helt album typisk koster 80 kroner.
Kan sælge mere hardware
Ifølge Financial Times er modellen en duplet af Nokias nye aftale med Universal Musik.
Apple vurderer, at den meget nemmere download af musik, der ligger i kortene med aftalen, vil kunne være drivaksel i salget af en ny generation af Apple-hardware.
Selskabet tjener nemlig i forvejen ikke særligt mange penge på salg af musik. Den store forretning ligger i salget af hardware, der har Apples hovedfokus.
Apple vil ikke kommentere planerne over for Financial Times, som dog mener at vide, at den primære barriere for at lukke forhandlingerne lige nu er uenighed om den pris, som Apple i givet fald skal betale for at få fuld adgang til musikselskabernes musik.
Ifølge avisen betaler Nokia i dag 80 dollar – omkring 400 kroner - per solgt enhed til musikselskaberne, der deler rovet efter deres markedsandele.
Angiveligt er Apple kun villig til at betale 20 dollar – cirka 100 kroner – per solgt enhed.
Markeds-undersøgelser har ifølge Financial Times vist meget stort forbruger-efterspørgsel efter musik, der er bundlet med indkøbs-prisen for en enhed.
Forbrugerne er villige til at betale op mod 500 kroner ekstra i indkøbspris til gengæld for fri adgang til musik i apparatets fulde levetid.
Alternativt vil forbrugerne gerne betale 30-40 kroner i månedlig abonnement for fri download, hedder det.
Også denne model er Apple ved at undersøge nærmere.