Et spøgelse huserer i dansk erhvervsliv.
Med jævne mellemrum dukker det op i topchefens hjørnekontor og frister med drilske tanker om store besparelser ved at outsource virksomhedens kerneydelser.
I stedet for at effektivisere den hjemlige produktionsevne ud fra et paradigme om innovation og kvalitet, går danske virksomheder frejdigt som lemminger mod lavtlønslande for at konkurrere i det blodrøde ocean.
For nogle få giver outsourcing det, man håber. For mange bliver outsourcing derimod en hårdtslående boomerang.
Outsourcing ofte en undskyldning
Outsourcing begrundes typisk med, at andre mere effektivt kan håndtere processen. Men alt for tit bliver outsourcing brugt som en undskyldning for at virksomheden har dårlige kerneprocesser.
Det tydeliggøres i de tilfælde, hvor outsourcing kommer på agendaen, når det går dårligt i virksomheden i stedet for, når det går godt.
Utallige danske virksomheder har fået sig en slem overraskelse ved outsourcing til lavtlønslande.
Produkter og produktionsprocesser er blevet kopieret, hvorved virksomheden selv har skabt en ny og farlig konkurrentflade.
Man oplever desuden, at outsourcing af kerneprocesser til lavtlønslande gemmer på en række risikobetonede omkostninger.
Kulturen er anderledes
For at nævne nogle få, så er kulturen anderledes, stabiliteten ligner ikke den hjemmevante, og lokale beslutningsprocesser er ikke transparente.
Tag nu eksempelvis outsourcing af it-support. Det har været en trend at outsource denne væsentlige kerneproces.
Der synes imidlertid at være langt mellem virksomheder, hvor brugerne er tilfredse med en outsourcet it-support.
En outsourcing-leverandør driver en forretning, der styres af Service Level Agreements (SLA), der skal give profit.
Hvor brugeren tidligere har oplevet en proaktiv og personlig it-support, der kendte til hans hverdag, med en smidighed der muliggjorde en hurtig konkret løsning, er det noget af en omvæltning at møde SLA-muren og det upersonlige element i et outsourcing-forhold.
Den umiddelbare besparelse ædes hurtigt op af den samlede tid, forretningen bruger på at kompensere for det outsourcede forhold.
Ifølge en undersøgelse fra PA Consulting Group mener de fleste topchefer for store danske virksomheder, at Danmark er det mest hensigtsmæssige land at drive forretning fra.
Samtidig viser undersøgelsen entydigt, at forhold, som virksomheden selv kan påvirke, betyder noget for konkurrenceevnen.
Vi har et fleksibelt arbejdsmarked, og de høje lønninger tvinger danske virksomheder mod innovativ produktion og intensiv brug af it for at nedbringe manuelle forretningsgange.
Danmark består af mindre virksomheder, der på grund af deres umiddelbart ugunstige forhold og størrelse hurtigt evner at tilpasse deres forretningsmodel.
Vindernes fokus
Denne fleksibilitet i forretningsmodellen og evnen til at forudsige markedet fokuserer vindere på.
De dygtigste danske virksomheder har direkte egenkontrol over deres kerneprocesser.
I stedet for at bruge energi på at skære væk bør danske virksomheder bruge tiden i maskinrummet på at få maksimal operationel slagkraft og på at få en unik forretningsmodel ud i lukrative markeder.
Vi kommer aldrig til at skabe vindere, der kun konkurrerer på pris i Danmark.
Overlad low cost-gamet til kineserne.
Det slag er tabt for længst. Vi skal stræbe mod nye horisonter og skabe vindere ud fra, hvor danske virksomheder har særlige forudsætninger: kvalitet, innovation og fleksibilitet.
I forretning er det ikke den stærkeste, der overlever.
Det gør den der forstår at tilpasse sig bedst.
Derfor gælder det om skabe en unik fleksibel forretningsmodel, der er svær at kopiere, og som er bundet sammen af en stærk medarbejderbåren kultur for at løfte kundens dybeste behov.
Sune Adam Schackenfeldt er managing consultant i PA Consulting Group.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.