Forfalskede produkter og import af ikke autoriserede kanaler er hverdag i de fleste lande i den vestlige verden.
En rapport fra The Alliance for Grey Market and Counterfeit Abatement (AGMA) og KPMG anslår, at den årlige omsætning på det grå marked er op mod 589 milliarder kroner. AGMA er en non-profit organisation, der arbejder for at forhindre produktion og salg af falske varer.
- Rapporten viser, at det grå marked udgør en reel trussel for it-branchen. Det er et globalt problem, der både omfatter ulovlig efterligning af kendte mærkevarer og parallelimport, siger Henrik Kronborg Iversen, partner i KPMG.
Private er ikke problemet
Henrik Kronborg Iversen tilføjer, at det ikke er privatpersoner, der gør den ulovlige trafik til et problem, men virksomheder, som bevidst kopierer produkter eller producerer mere, end de har lov til.
Rapporten fra AGMA vurderer efter interviews med ledere i it-branchen, at op mod hver tiende solgte produkt kan være en forfalskning.
- Vi hjælper mange virksomheder med de aftaler, de har både bagud og fremad i deres produktions- og salgskæde. Det handler blandt andet om at have strategi og politikker for brug af salgskanalerne, styring og kontrol af distributionen, om at overvåge alle partneraftaler og træne medarbejdere i at opdage problemer. Samtidig skal virksomhederne udnytte de juridiske muligheder for at beskytte salg og produkter, siger Henrik Kronborg Iversen
Hvordan den aktuelle situation er herhjemme, ved Henrik Kronborg Iversen ikke, men de nylige sager med for eksempel BlueCom, der blev taget på fersk gerning for ulovlig import af HP-produkter, viser, at der herhjemme i høj grad også florerer produkter, der enten er uægte eller kommet hertil ad grå kanaler.