L'Alpe d'Huez: Selv på en god dag er vejret omskifteligt på l'Alpe d'Huez. Der kan være skarp flimrende sol over bjerget hele dagen. Om aftenen kan det styrte ned.
It-selskabet CSC er fløjtende ligeglad. Selskabet er bidt af en gal cykelrytter på det franske bjerg, hvor 90 medarbejdere er samlet for at følge tirsdagens etape fra nærmeste hold.
Indtil tour-feltet ankommer, går turen på cykel op og ned ad bjergets 21 hårrejsende sving over knap 15 kilometer for CSC-medarbejdere fra USA, Tyskland, Norge, Australien, Storbritannien, Schweiz og Danmark. Knap 60 af medarbejderne kommer fra Danmark.
Snuser til tour-stemningen
Flere af CSC-medarbejderne er veltrænede med mange tusinder kilometer i benene. De er her for at cykle og snakke om grej, træningsmetoder og andre ting.
Resten er for at snuse tour-stemningen til sig, prøve en tur på en af holdets racer-cykler. Og samtidig lade lidt af stoltheden over cykelholdet smitte af på sig. For l'Alpe d'Huez er noget særligt for CSC. En fest, en stjernestund, en mulighed for at strække benene.
Det gælder også for den danske topchef, Jesper Kryhlmand, der har sat sig for at bestige bjergets 21 sving over knap 15 hårrejsende kilometer på cykel, inden Tour de France-feltet kommer til bjerget tirsdag.
- Jeg må jo bare se, hvordan det kommer til at gå, siger han.
Bjerget er stejlt, og måske kan formen ikke følge med, men glæden over at lufte den i disse dage så kendte CSC-uniform på ryggen af en cykel på de franske landeveje, kan man ikke tage fra ham.
Fire gange igen
- Da Jens Vogt vandt etapen den anden dag, blev jeg faktisk lidt stolt. Vi er jo på samme hold, siger Jesper Kryhlmand.
Stoltheden er blot én ting, der understreger, at sponsoratet af Bjarne Riis' cykelhold indtil videre på alle måder har været en god forretning for CSC.
I kroner og øre har sponsoratet givet eksponering for mere end fire gange det større to-cifrede millionbeløb, som CSC lægger på bordet i sponsoratet, vurderer selskabet.
Og så er der den interne værdi. Sponsoratet har nemlig hævet kendskabet til CSC markant, så 90 procent af danskerne ifølge selskabets egne målinger i dag kender navnet, fortæller den danske topchef, Jesper Kryhlmand.
- Det er en stor fordel, når man som os i stor stil vækster ved opkøb og ikke organisk. Kendskabet gør det meget lettere at sluse nye folk ind. Og så har vi jo den fordel, at cykelholdet opfattes som et dansk hold, selv om der ikke er danske ryttere med i år, og sponsoratet faktisk er globalt, siger Jesper Kryhlmand.
Sponsorchefen cykler med
CSC har en sponsorchef, der er bindeled mellem cykelhold og virksomhed. Det er Ole Egeblad, der selv er blevet inkarneret cykelrytter i old boys-klassen på over 40 år efter han tiltrådte i CSC.
Han er kørt op ad l’Alpe d’Huez omkring 30 gange, og i sidste uge kørte han hele tirsdagens tour-etape fra Gap til bjergets top. 186 kilometer over flere bjerge. Bare for sjov.
- Et cykelhold består jo af 30 individer fra hele verden, der skal samarbejde for at nå et mål. Det er et billede, som vi bruger rigtigt meget i virksomheden, der jo faktisk er et sammenrend af mange virksomheder. Derfor er holdkonkurrencen meget vigtig for os. Det gælder om at samarbejde, siger han.
En skygge af doping
Ganske vist kaster årets dopingsag og Ivan Bassos udelukkelse af løbet en skygge over det hele. Men kerneværdierne er stadig intakte, mener Jesper Kryhlmand.
- Der er jo en række fællesnævnere mellem os og cykelholdet, som vi kan lide at bruge. Vi arbejder i internationale teams på store projekter, vi bruger teknologi til at skabe resultater. Og så vil vi være fremme i feltet, som han siger.
Dopingsagens præmisser er klare. Dømmes Ivan Basso for doping bliver han fyret på stedet. Viser det sig, at der har været tale om systematisk doping, stopper sponsoratet straks.
- Der er helt klare regler i vores kontrakt med holdet. Men det jo noget, som vi må tage i den rækkefølge, som det kommer. Jeg tror godt, at CSC's kunder kan skelne mellem tingene, siger Jesper Kryhlmand.