It-distributøren Bridema har luftet godt ud. Ejerkredsen er ændret, ledelsen opgraderet og forretningen omlagt.
- Vi har skiftet forretningsmodellen ud, så vi ikke længere har broker/trader-virksomhed, hvor vi handler store partier til en meget lav pris. Nu er vi i stedet i fuld gang med at lægge forretningen om til en mere ren distributørmodel med et fast sortiment, siger Lars Barfred, marketingchef, Bridema.
Forventningerne er, at den nye forretningsmodel fører til en klart bedre indtjening på en markant mindre omsætning.
Ledelsen opgraderet
Samtidig har Bridema opgraderet ledelsen med en ny økonomidirektør, nemlig Per Lundberg, samt en ny salgschef i form af Mikael Leed og så altså Lars Barfred på marketingsiden.
- Vi satte planen i værk i slutningen af 2005 og har indtil videre ikke planer om hverken at ansætte eller afskedige medarbejdere, siger Lars Barfred.
Bridema omsatte sidste år for to en halv milliard kroner, hvoraf 95 procent hentes uden for Danmarks grænser, men inden for Europas.
Egenkapitalen er faldet med en god håndfuld millioner kroner, som er blevet uddelt til aktionærerne.
Virksomheden er også i gang med at lægge regnskabsåret om til at følge kalenderåret.
Derfor omfatter det netop aflagte regnskab en periode på 18 måneder.
Lars Barfred vil ikke komme med konkrete forventninger til indeværende regnskabsår udover altså, at selskabet forventer at øge indtjeningen på en mindre omsætning.