Firmaet PolyFuel, som har specialiseret sig i at udvikle de membraner, der bruges i methanolbaserede brændselsceller, har brudt 5.000 timer-barrieren for holdbarheden af en membran. Det oplyser firmaet mandag.
Det er en væsentlig milepæl for de elektronikproducenter, som ønsker at udskifte batterier med brændselsceller.
Et genopladeligt lithium-ion-batteri til mobile apparater har typisk en levetid på mellem 2.000 og 3.000 driftstimer.
Derfor er en tilsvarende minimumslevetid en nødvendighed for at få forbrugerne til at købe apparater med brændselsceller.
Den membran, som PolyFuel har udviklet, er beregnet til brug i såkaldte DMFC-brændselsceller, hvor membranen bruges til at udskille hydrogen-atomer fra en blanding af methanol og vand.
Selve membranen er er opbygget af forskellige typer stiv plastikfilm, som dækkes med et særligt materiale, der fungerer som katalysator for processen.
Selskabets test af membranen i 5.000 timer med gentagne tænd-sluk-cyklusser for at simulere virkelighedens brug, viste ifølge PolyFuel ingen betydelige ændringer i membranens ydelse.