Der er blevet færre tomme hylder hos den amerikanske supermarkedsgigant Walmart, efter koncernen har indført RFID-chips eller radiobrikker til at holde styr på varelagrene.
En undersøgelse foretaget af et amerikansk universitet for Walmart viser, at butikkerne sjældnere løber tør for en vare, når varelagret er overvåget med RFID.
I alt oplever butikkerne 16 procent færre tilfælde af udsolgte varer, skriver InformationWeek.
Samme undersøgelse viser også en 63 procent højere effektivitet, når det gælder opfyldning af udsolgte varer, for de butikker, der bruger RFID, i forhold til de Walmart-butikker, som ikke bruger RFID.
- En vare med RFID kommer på hylden tre gange hurtigere, end en uden, siger Simon Langford, chef for Walmarts RFID-projekt til InformationWeek.
Ingen kontakt
En RFID-chip er en lille chip forsynet med en antenne, som indeholder information, der identificerer det objekt, chippen er fastgjort til.
Informationen kan aflæses på afstand og kræver i modsætning til stregkoder ikke synlig kontakt med aflæseren. Chippen får strøm fra antennen og har derfor ikke brug for en strømforsyning.
Ved at holde styr på varelagret med RFID kan varehuset hele tiden følge med i, hvor mange enheder af en given vare, det har på lager.
Når en vare er ved at være udsolgt, kan nye forsyninger bestilles hjem.
RFID skal ikke blot hjælpe Walmart til at forhindre tomme hylder, chippene skal også give besparelser.
Prisen falder
Ved hele tiden at kunne overvåge varelagret, er der mere præcis viden bag bestillingerne af nye varer.
Desuden kan indkøbschefen i god tid se, hvornår en vare er ved at blive udsolgt og kan bestille passende forsyninger hjem. Det gør varestrømmen gennem kædens varehuse mere effektiv med mindre spild.
- Selv med blot en lille indsats har vi været i stand til gøre store fremskridt på det område, siger logistikdirektør Rollin Ford fra Walmart til InformationWeek.
Prisen på RFID-chips er på vej ned, og det gør det mere attraktivt for flere virksomheder at anvende teknologien til optimering af forsyningskæden.
Teknologigiganter som IBM og Siemens har gennem en årrække kørt forsøg med RFID hovedsageligt til styring af forsyningskæden til detailhandlen.
Microsoft kører sit eget pilotprojekt i Danmark hos kartoffelchipproducenten Kims.