Google er under pres i disse uger, hvor konkurrencemyndigheder i både USA, EU og Storbritannien forsøger at pålægge tech-giganten milliardbøder.
I denne uge startede også retssagen mellem Google og den amerikanske konkurrencemyndighed i Virginia, hvor Google er anklaget for at bruge klassiske monopolopbyggende taktikker, herunder opkøb af konkurrenter, fastholdelse af kunder i egne produkter og kontrol over, hvordan transaktioner finder sted på online-annoncemarkedet.
Anklagen går på, at Google forsøgte at dominere såkaldte ad exchanges, som fungerer som mellemled i den digitale annonceringsproces.
På sagens tredje dag i går, onsdag, præsenterede anklagerne beviser for, hvordan Googles ansatte tænkte om virksomhedens produkter på det tidspunkt, hvor myndighederne mener, at Google satte sig for at dominere annoncemarkedet.
En af de mest opsigtsvækkende afsløringer kom fra David Rosenblatt, Googles tidligere chef for displayannoncering, som ifølge sagsakter i 2009 skulle have sagt:
“Vi vil være i stand til at knuse de andre netværk, og det er vores mål.” Det skriver Reuters.
Ifølge dokumenterne forklarede Rosenblatt, hvordan Googles teknologi på begge sider af annoncemarkedet gav virksomheden en fordel. Han sammenlignede Google med både Goldman Sachs, en af verdens største investeringsbanker, og NYSE, en af verdens førende børser.
“Med andre ord, vi vil gøre ved annoncering, hvad Google gjorde ved søgning,” skulle Rosenblatt have udtalt.
At skifte Google ud krævede "Guds handling"
Rosenblatt fremhævede også den enorme fordel, det gav Google at eje annonceservere, hvilket sikrede virksomheden en "førsteret" til at se ledige annoncepladser.
Han beskrev desuden skiftet til andre platforme som så komplekst, at det nærmest krævede "en Guds handling" for udgivere at flytte sig fra Googles system.
Googles forsvar hævder, at virksomheden står over for hård konkurrence fra andre aktører på markedet for digital annoncering, såsom Microsoft, Amazon og Meta.
Retssagen, der føres af U.S. District Judge Leonie Brinkema, kan potentielt få store konsekvenser for Googles annonceringsforretning.
Hvis Google findes skyldig i at have overtrådt loven, overvejer anklagerne at kræve, at Google frasælger Google Ad Manager, som inkluderer både virksomhedens annonceserver og ad exchange.
Det bliver meget dyrt taget i betragtning af, at Google foretager mere end 150.000 online-annoncesalg hvert eneste sekund.
David Rosenblatt, der i dag er CEO for den online luksusmarkedsplads 1stDibs, har ikke ønsket at kommentere sagen overfor Reuters.