På mandag får verden formentligt en spritny søgemaskine, når selskabet bag ChatGPT og en af verdens hurtigst voksende virksomheder, OpenAI, planlægger at annoncere et nyt 'søgeprodukt'.
Det skriver Reuters, der har talt med to kilder tæt på sagen. OpenAI afviser at kommentere.
Såfremt datoen holder stik, vil OpenAI annoncere sin Google-konkurrent én dag før Googles årlige I/O-konference, som starter på tirsdag, hvor tech-giganten forventes at afsløre en række AI-relaterede produkter.
Microsoft ejer 49 procent af OpenAI, som de betalte i omegnen af en milliard dollar for. Det bliver fortsat beskrevet som den bedste milliard, der nogensinde er blevet brugt.
Teknologien, som OpenAI har bygget ChatGPT på, har Microsoft også videreført til en lang række af sine produkter, heriblandt CoPilot og Bing-søgemaskinen.
Bing har dog alligevel aldrig formået at nærme sig Google, der dominerer markedet for søgemaskiner, hvor de sidder på cirka 90 procent.
Spørgsmålet er, om Microsoft nu endelig kan få indpas på søgemaskinemarkedet med OpenAI’s kommende lancering, som de har udviklet i samarbejde med en anden AI-startup: Perplexity.
Perplexity, der har en værdiansættelse på en milliard dollar, blev grundlagt af en tidligere OpenAI-forsker og har vundet indpas ved at tilbyde en AI-baseret søgegrænseflade, som viser citater i resultaterne og billeder såvel som tekst i sine svar.
Ifølge Reuters har Perplexity 10 millioner aktive brugere om måneden.