Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Metaverset.
En digital, fælles legeplads, hvor vi alle i fremtiden vil befinde os, og hvor vi alle på kryds og tværs vil hygge, arbejde, shoppe og forbruge. Et univers, hvor alt er muligt, og hvor digitale objekter kan ejes og sælges – og hvor du som bruger kan alt, hvad du kan forestille dig.
Det er i hvert fald sådan Meta, tidligere Facebook, beskriver metaverset. Ikke ulig The Grid fra TRON-filmene (forhåbentlig uden dystopiske programmer), eller det nu over 20 år gamle Second Life, som allerede dengang havde en sund, digital økonomi, og hvor fysiske virksomheder oprettede virtuelle kontorer.
Det er Mark Zuckerbergs helt store drøm, og med Metas metaverse kaldet Horizon Worlds er det første store spadestik stukket. Og spadestikket? Det har kostet svimlende 70 milliarder kroner alene i år.
Så hvordan ser det ud?
Ikke godt. For hvor Zuckerberg nok havde forventet stor interesse i sit metaverse, har internettet grint af det grafiske udtryk, som virker sjælløst sammenlignet med andre online-universer, og ambitionerne virker forunderligt lave, når der nu er brændt så mange milliarder af.
Samtidig forlyder det, at Metas egne ansatte ikke engang gider benytte Horizon World, og at de derfor tvinges til at benytte X-antal timer i det virtuelle univers med headset på.
Så døde drømmen om metaverset der?
Overhovedet ikke. Selvom Meta klart er den spiller, som skyder flest penge i metaverset, så er der mange andre, som allerede nu er ved at skabe metaverser – digitale miljøer, som ikke bare er computerspil.
En branche, som spås til at blive op imod 13 billioner dollars værd.
Husk på: Wallstreet Journal grinte af Skype, og Just Eat var dømt en fiasko på forhånd.
Lige nu griner vi af The Zuck - spørgsmålet er bare - hvem ler sidst?
NikeWorld
Her kommer tre andre eksempler på metaverser, som også har fart på, og som klarer sig med markant mindre budget.
Min interesse, som CTO hos Storyblok i dette, ligger i den måde som almindelige virksomheder skal forbinde sig til metaverset, for det bliver ikke kun for de store tech-giganter: Alle bliver en del af metaverset, på sigt.
Og et eksempel på en virksomhed, som udelukkende lever af at sælge fysiske varer, men som har skabt et digitalt metaverse omkring sine produkter, er Nike.
Nike benytter både web3 og NFT’er (unikke, digitale og salgsparate objekter), men så sandelig også sit eget metaverse kaldet Nikeland.
De benytter Roblox-platformen, et spilunivers, hvor man kan udvikle sine egne verdener, hvor fans kan socialisere sig, modtage promotions og engagere sig med brandet på helt nye måder.
Ifølge Nike selv har knap otte millioner brugere besøgt Nikeland, hvor kendisser digitalt har optrådt, og hvor fans kan købe både eksklusive, digitale produkter til deres spilkarakterer – udstyr som ikke er begrænset til Nikeland, men som kan tages med sig i andre Roblox-baserede universer, og alle fans kan få deres eget lille stykke jord i Nikeland til at fremvise deres unikke produkter. Just do it!
Fortnite
Lidt samme univers, om end nok også lidt mere kendt, er Fortnite. For det er i spillenes verden, at vi først og fremmest ser metaverses.
Fortnite er oprindeligt et spil, hvor sidst levende person på en ø vinder, men med tiden er det blevet langt mere – og i langt højere grad en virtuel oplevelse.
Blandt andet har flere store kunstnere afholdt massive, virtuelle koncerter, hvor det ikke ”bare” er en spilkarakter, som vugger frem og tilbage – nej hele scenen eksploderer, universet krakelerer og alle deltagere svæver rundt i rummet med Travis Scott, og der går rygter om, at Lady Gaga er den næste, der skal stå på den virtuelle scene.
Hvor Roblox er mere metaverse i den forstand, at det er mange små verdener på en fælles platform, så scorer Fortnite et 12-tal på indlevelse og wow-faktor.
Decentraland
Decentraland er et metaverse, der siden 2020 har givet brugere mulighed for at købe – med decentraliseret kryptovaluta – et stykke virtuelt land, hvor brugeren kan bygge, hvad end de måtte have lyst til.
Det lyder lidt SecondLife-agtigt, og det er det også, men med et helt andet, decentraliseret take på det.
Platformen – og firmaet bag – vurderes til at have en værdi på op imod 5,6 millarder dollars – og brugere bygger alt, fra spil, koncertsale, virtuel arkitektur.
Og alt er ejet via brugerne selv via NFT og block-chain-teknologi.
Også her er det muligt for brugerne at sælge produkter og services fra deres ”land” til de gæster, som måtte besøge dem.
Den spæde start
Vi er stadig i den spæde start af hele metaverse-æraen, og imens hele metaverse-konceptet kan virke fjollet, så bliver det på den ene eller anden måde en del af vores nærme fremtid.
Heldigvis kan du som virksomhed og hjemmeside-indehaver være på forkant.
Flere af de eksisterende CMS-systemer på markedet gør det nemlig allerede muligt nu at være parat. Og det er mange allerede.
Ifølge vores egne undersøgelser er hver femte webshop parat til metaverse og web3 allerede i dag.
Er du?
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.