Storbritannien tager endnu et skridt i sin tech-gigant antitrust-march.
Denne gang er det Google og Apple, der skal ses efter i sømmene.
Det gælder mere konkret de to virksomheders mobil-browsere.
Den britiske konkurrencemyndighed Competition and Markets Authority (CMA) meddelte tirsdag, at den vil se nærmere på mobil-browsere fra Apple og Google.
Det sker efter, at myndigheden har fået mange henvendelser fra browser-leverandører, web-udviklere og cloud-spiltjenesteudbydere, der oplyser, at restrektionerne i disse browsere er med til at kvæle innovationen og øge omkostningerne for dem.
Mange virksomheder og web-udviklere oplyser ifølge CMA, at de holdes tilbage af
Apples og Googles browser-restriktioner.
Derfor vil CMA nu blandt andet undersøge restriktioner på cloud spil. Det er dog uvist, hvorfor dette skal undersøges, eftersom Apples restriktioner i forbindelse med spil ikke er i dets Safari-browser, men derimod i virksomhedens App Store.
Et andet punkt, der skal granskes, er anklagen om, at de to virksomheder ikke investerer nok penge i deres browser-teknologier, hvilket betyder, at web-udviklere og andre bliver nødt til at bruge flere penge på at udvikle apps, der arbejder udenom problemer i de respektive browsere.
Undersøgelsen støttes af blandt andet DuckDuckGo, Meta, Microsoft, Mozilla og Vodaphone.
Google og Apple har indtil nu primært forsvaret sig med, at restriktionerne skyldes sikkerhedsmæssige hensyn eller hensyn til brugervenlighed.
”Vi planlægger at undersøge, om de bekymringer, vi har hørt, er berettigede, og i givet fald identificere skridt til at forbedre konkurrencen og innovationen i disse sektorer,” lyder det fra den midlertidige CMA-chef Sarah Cardell.
Undersøgelser som disse skal være afsluttet inden for 18 måneder. CMA har i den forbindelse mulighed for at uddele bøder til virksomheder, der ikke overholder reglerne.