Facebook (nu Meta) opkøbte i 2020 gif-søgemaskinen Giphy for 400 millioner dollar, svarende til 3 milliarder kroner.
Dermed sørgede virksomheden for, at de populære gifs kunne benyttes på tværs af virksomhedens platforme på Facebook Messenger, Instagram og WhatsApp.
Den britiske konkurrence-myndighede har siden undersøgt handlen nærmere.
Og nu har den britiske Competition and Marckets authority (CMA) altså beordret Meta til at sælge Giphy.
Ifølge CMA, så betød opkøbet af Giphy, at Meta kunne forhindre andre sociale medie-platforme at få adgang til gifs, hvilket kan have været medvirkende til at svække Metas konkurrenter.
Samtidig viste CMA’s undersøgelse også, at opkøbet af Giphy betød, at Meta havde forhindret konkurrence på det britiske marked for reklamer på skærme, hvor Giphy - inden opkøbet - var på vej til at blive en rival på markedet.
Beslutningen kommer efter længere tids tovtrækkeri, hvor Meta sidste år appellerede en lignende beslutning fra konkurrencemyndighederne, der beordrede dem til at sælge Giphy.
Denne gang lader det dog til, at Meta accepterer beslutningen om at sælge Giphy til en godkendt køber.