Artikel top billede

Du skal holde godt fast i rattet, hvis du har sat det til maksimal force feedback – Logitechs Pro Race sæt giver ømme arme og hænder, men også en vild oplevelse. (Foto: Peter Hyldahl / Computerworld)

Test: Med denne race-simulator kommer du tæt på virkeligheden uden at sætte livet på spil

Race-simulatorer bliver stadig mere avancerede, og med dette rat/pedal-sæt fra Logitech bliver oplevelsen endnu større – og så er der så mange kræfter i rattet, at du ikke behøver at gå til fitness bagefter.

Jeg suser ned ad Mulsanne-langsiden på Le Mans og mærker alle vibrationerne i rattet fra min Porsche 911 GT3 på de bløde racerdæk, som jeg har valgt.

Lige inden svinget banker jeg bremsen i bund, drejer rattet og mærker kræfterne fra forhjulene samtidig med, at jeg kan fornemme, at bagenden slipper lidt, så jeg må rette op.

Nu har jeg ikke råd til et sådant setup i virkeligheden, og derfor er det fedt – uanset alder – at kunne sidde hjemme foran skærmen og få den samme oplevelse. Næsten...

Realistisk oplevelse

Det er ret overbevisende, hvordan man fornemmer alt på banen, selv om jeg sidder fastspændt i et permanent racersæde på stuegulvet.

Vi har længe haft bilspil, der giver virkelighedstro oplevelser sammen med et sæt rat og pedaler foran pc-skærmen.

Logitech har taget skridtet videre med deres Pro Racing Wheel og tilhørende Pro Racing Pedals.

Her genereres op til 11 newtonmeter såkaldt force feedback i rattet. Det er nok til, at du skal holde rigtigt godt fast, og jeg valgte at skrue ned for styrken i rattet i nogle spil.

Rattet styres af en intern chip, der naturligvis kommunikerer med spillet – og kraften håndteres af en elektromotor.

Det er der ikke så meget nyt i, men måden og ikke mindst hastigheden, hvormed rattet reagerer, er både voldsom og imponerende.

Rammer jeg en anden bil, bliver påkørt bagfra eller andet, giver det et meget voldsomt slag i rattet – det samme rat, jeg i forvejen kæmper med at holde bilen på banen rundt i svinget.

Kører jeg hen over en curbs (de ujævne kanter på en racerbane), kan jeg tydeligt og meget præcist mærke de kraftige vibrationer op gennem rattet.

Selvom jeg ikke har prøvet at køre en Ferrari eller lignende på en racerbane, har jeg prøvet at køre i hurtige biler på Jyllandsringen, flere baner i Sverige og den berygtede Nürburgring i Tyskland.

Overføres oplevelsen til Logitechs sæt, der er monteret i et rig med bilsæde, er der naturligvis langt til virkeligheden. Trods alt.

Men her er oplevelsen gratis, hvis jeg smadrer bilen i barrieren. Oplevelsen er alt andet lige ret intenst og underholdende.

Jeg afprøver sættet på en PlayStation i spillet Gran Turismo, der netop er kendt for, at både baner og biler er meget tæt på virkeligheden. Samme sæt fungerer også med en pc.

Indstillet til perfektion

Det fine ved Logitechs sæt er, at du kan justere nærmest alt. Det kan gøres direkte på Pro Racing-rattet, der har et lille display. Men du kan også gøre det i Logitechs software på din computer, hvor du får et bedre overblik.

Her kan du indstille forskellige profiler til styrken i rattet, hvor meget tilbageslag det skal give, og meget mere.

Du kan også justere LED-lyset i rattet til, hvad det skal vise, og hvor kraftigt det skal lyse op.

Den del opdager du dog ikke, når du kører – der har du travlt med at blive på asfalten.

Til gengæld kan du mærke, hvor lækkert speederen og bremsen fungerer, hvis du tilkøber Pro Racing Pedals – hvilket er et must. Prisen for pedalerne er 2.899 kroner.

Metalpedalerne har metalfjedre og kan justeres i styrke. Det samme gælder bremsepedalen, der kan indstilles med små elastomerer, så den har netop den modstand, du ønsker.

Pedalsættet er lige så lækkert udført som rattet. Rattet kan i øvrigt udskiftes til forskellige typer og tages af og på via en adapter bagpå – helt identisk med den, der sidder i en rigtig racer.

Det testede sæt koster samlet 11.000 kroner, hvilket i sig selv er mange penge og indikerer, at dette er legetøj for voksne. Men jeg kan ikke understrege nok, hvor høj underholdningsværdien er.

Som med alle spil, der opsluger dine sanser, er det samtidig afstressende.

Når jeg skal holde bilen på banen, er der ikke overskud til at tænke på, om jeg har husket at handle mælk i Føtex på vej hjem fra job.

Det ændrer ikke ved, at det er en halvdyr fornøjelse. For i prisen skal du ikke kun lægge en pc og skærm (alternativt Xbox eller Playstation 4 eller 5). Du skal også have et sæde, før det er komplet.

For sel om der medfølger en god kraftig klampe, så du kan sætte rattet på et bord. Så er kræfterne så voldsomme, at jeg mener, at det skal have et ægte racer-setup med sæde, hvor du kan bolte både rat og pedaler fast. De fås fra omkring 2.500 kroner og opefter.

Blandt de bedste på markedet

Så uanset hvordan du vender og drejer det, er det bestemt ikke gratis.

Jeg er hooked og skal passe på ikke at hive kreditkortet frem. Skal jeg det, skal jeg også overveje mulighederne.

Til samme pris fås gode alternativer fra ikke mindst tyske Fanatec, der på mange måder er endnu mere lækkert udført, men som har knap så omfattende justeringsmuligheder, som du finder i den testede løsning.

Logitech har begået et lækkert sæt, hvor du nu også kan tilføje en gearstang med sekventielt gearskifte, flere forskellige rat med mere.

Det er blandt de tre-fire bedste på markedet i prisklassen og fortjener en karakter, der matcher.


Loading ikon