Microsoft håber at kunne fordoble indtjeningen på reklameforretningen.
Hvis dette lykkes, vil det bringe toplinjen for reklameforretningen op på 20 milliarder dollar – svarende til 143,6 milliarder danske kroner.
Det skriver Business Insider.
"Vi mener, at vi fortjente vores øjeblik i solen, og vi får det," siger chefen for Microsoft Advertising Rob Wilk til mediet med reference til en fordobling af reklameindtægterne.
Kræver arbejde
Der er tung konkurrence på annoncemarkedet fra Meta, TikTok, Snap, Apple, Google – sådan set alle de sociale medier og tech-giganter.
Microsoft har dog nogle esser i ærmet – altså udover at være et af verdens absolut største firmaer.
Microsoft Advertising dækker over aktiviteter i forbindelse med Bing-søgninger, Xbox, MSN, LinkedIn hundredvis af andre websteder, der bruger Xandr til at sælge digitale annoncer. Xandr var AT&T’s annoncevirksomhed, som Microsoft købte tidligere på året.
Udover det opkøb har Microsoft for få måneder siden annonceret en aftale om at stå for reklame-versionen af Netflix i samarbejde med Streaminggiganten.
Altså vil annoncører nu skulle købe reklamer til den billige version af Netflix gennem Microsoft Advertising.
"Der skal ikke meget til for Netflix at generere 10 milliarder dollars i annoncesalg," sagde Tom Triscari, økonom inden for annonceområdet hos analyseformaet Lemonade Projects til Business Insider.
Opkøbet af Activision Blizzard kan også komme til at spille en stor rolle med reklamer på spilplatforme.