Få bilproducenter har ry for at lige så seriøse som tyske Volkswagen.
At seriøsitet, fornuft og grundighed skulle herske hos den teutonske bilmager, er der dog kommet tvivl om det seneste årti, hvor skandaler såsom dieselgate og en svær fødsel på den elektriske arvtager til Golfen, ID.3.
Med selskabets nyeste elbil, den næsten fem meter lange ID.7, synes VW at være indstillet på at rette op på sagerne.
Den slags bliver allermest bemærket i den netop lancerede topmodel i serien GTX – som i sin Tourer-variant er den dyreste og fineste i VW’s aktuelle line-up.
Mægtig sag
GTX-betegnelsen kan hurtigt vække associationer til selskabets hæderkronede GTI’er.
Her pointerer selskabets danske pressechef over for Computerworld, at man ikke skal tage fejl: Her er det luksus og overskud, der prioriteres, fremfor glade GTI-køreevner.
Det overrasker måske ikke, for med sine 4,96 meters længde og 2,35 tons dødvægt er bilen noget af det mægtigste, som selskabet nogensinde har skabt.
Væver bliver bilen derfor aldrig. I stedet sikrer 340 hestekræfter fordelt over alle fire hjul, at der evigt er overskud nok til at komme omkring.
Her er desuden tale om ’Touring’-versionen, hvilket betyder, at der er mere end 600 liters bagagerumsplads.
Selv om der tilbydes oceaner af plads, er testbilens lasteevne begrænset til 380 kilo, mens der alene kan trækkes 1.200 kilo på krogen. Så det er ikke nødvendigvis alt og alle man kan få med.
Komfort-konge
Dem, der kommer med på tur, får til gengæld en meget komfortabel oplevelse.
De sportsprægede GTX-sæder er ikke mere stive og skålformede end at man faktisk sidder rigtig godt i dem på længere ture.
Selve kabinen byder på sort himmel, ambient belysning og enkelte paneler, som er lidt mere raffinerede end i den almindelige ID.7, så man føler, at man får noget for de ekstra 150.000 kroner, som man betaler mere end grundmodellen med den mindre motor og batteri.
Set udefra er bilen da også mere imposant end nogensinde - blandt andet takket være de enorme 21”-fælge – hvilket klæder bilen, men altså også bidrager til, at den officielle rækkevidde styrtdykker til 521 kilometer.
Det er 80 kilometer kortere end den førnævnte basismodel med det mindre batteri.
Med gummisåler, som nærmest kun er malet oven på fælgene, kunne man frygte, at der vil bydes på jævnlige stød fra ujævne underlag, noget som den adaptive dæmpning dog effektivt forhindrer.
På snoede veje er der heller ikke noget at udsætte på bilen.
Der styres præcist og konsekvent. Bilen føles lettere end den er, hvilket man unægtelig sætter pris på, når det er 2,4 tons karet, der skærer sig igennem svingene.
Den høje vægt gør dog, at man af og til undrer sig over, hvorvidt alle 340 hestekræfter er til stede.
Nul til 100 tiderne er opgivet til 5,5 sekunder, hvilket er mere end kvikt, men kræfterne leveres så blødt og lineært, at man savner et spark – selv i ’Sports’ indstillingen.
Når der ellers er lagt op til langtur er ID.7 GTX, ligesom sine VW-kolleger, en kompetent sag.
Assistentsystemerne er gode til at assistere uden at være anmassende, mens gode detaljer såsom et informativt heads-display og ambient-belysning, der tilpasser sig navigationen er skarpt set.
Kompromitteret kilometer-knuser
Selv om ID.7 er VW’s længste og største elbil, er det alligevel den, der formår at køre længst på elektronerne.
En standard ID.7 er eksempelvis opgivet til at kunne tilbagelægge 615 kilometer – 60 kilometer mere end den lille ID.3 klarer med det ellers identiske batteri og en mindre motor.
Hemmeligheden bag ID.7’s flotte forbrug ligger i en yderst aerodynamisk formgivning, som dog her er kompromitteret af, at der Tourer-formen ringere aerodynamik og særligt det overforbrug, som 21 tommer fælger og en ekstra motor forårsager.
Trods lidt skuffende officielle tal, formår GTX-pakken at levere et rimeligt forbrug i praksis.
Ved blandet kørsel i omkring 10 graders varme og ellers tørt og vindstille vejr, blev det til et forbrug på 19 kWh per 100 kilometer ved blandet motorvejs, landevejs- og køkørsel.
Fordi det store batteri har 86 kWh at dele ud af, svarer det til knap 470 kilometers rækkevidde.
Ved varmere temperaturer tror jeg derfor godt, man kan lykkedes med at opnå de opgivne 520 kilometers rækkevidde ved blandet kørsel.
Selve opladningsevnerne fik jeg ikke lejlighed til at teste i mine fire timers rundtur med bilen, men på papiret fejler de ikke noget, da der kan lades fra 10 til 80 procent på 26 minutter.
VW’s praktisk varme-anordning er værd at nævne her, da man ved et enkel tastetryk cirka en halv time før lynopladning kan sikre sig optimale ladehastigheder.
Gør en klogere på elbiler
Med ID.7 GTX bliver man en hel del klogere på, hvad det er for en række kompromisser, der indgås, når en elbil udstykkes.
Flere kræfter, kræver større fælge og større batteri, som giver større vægt, som kræver større kræfter – og sådan går tingene i ring og bider sig selv i halen i VW’s forsøg på at skabe en mere nobel variant af sin landevejskrydser.
Her er det slående, hvor stort et ekstraforbrug større fælge og motorer forårsager, hvorfor jeg personligt vil lade snusfornuften råde og vælge de billigere versioner.